Obecnie coraz trudniej spotkać samochód, który nie jest wyposażony w układ klimatyzacji. Sprawna klimatyzacja w aucie już dawno przestała być luksusem, a stała się standardem. Jeśli chcesz, aby układ klimatyzacji w Twoim samochodzie funkcjonował długo i niezawodnie, to powinieneś dobrze poznać jego elementy składowe. W dzisiejszym artykule przedstawimy najważniejsze części układu klimatyzacji w aucie.
Spis treści
Co to jest kompresor klimatyzacji?
Najważniejszym elementem układu klimatyzacji w aucie jest kompresor. Niestety jest to także najdroższa część całego układu. Kompresor to coś w rodzaju pompy, która pozwala na swobodne krążenie czynnika klimatyzacji po całym układzie. Kompresor nazywany jest także sprężarką klimatyzacji. Wywołuje on ruch czynnika, zasysając go z parownika, a następnie wtłaczając do skraplacza. W wyniku tłoczenia gaz gwałtownie zmienia swoją objętość, co pozwala na prawidłowe działanie układu klimatyzacji.
Co to jest skraplacz układu klimatyzacji?
Skraplacz to element układu klimatyzacji, który jest także określany mianem kondensera. Dzięki skraplaczowi możliwe jest sprawne odprowadzanie określonej ilości ciepła z czynnika. W większości przypadków skraplacz jest montowany w pobliżu chłodnicy silnika. Jego głównym zadaniem jest chłodzenie czynnika klimatyzacji. Ten po wydostaniu się z kompresora ma wysoką temperaturę, którą trzeba odpowiednio wyregulować.
Co to jest osuszacz układu klimatyzacji?
Główną rolą osuszacza jest sprawne usuwanie wilgoci z oleju smarującego sprężarkę. Osuszacz usuwa także wilgoć z czynnika chłodzącego. Jak łatwo się domyślić, sprawne działanie tego elementu chroni przed nadmiarem wilgoci. Dzięki temu osuszacz minimalizuje ryzyko rozwoju korozji w obrębie układu klimatyzacji. Pamiętaj, że rdza może łatwo zanieczyścić czynnik chłodniczy i spowodować zablokowanie skraplacza.
Kolejnym zadaniem osuszacza jest filtrowanie i usuwanie wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w układzie. To z kolei chroni poszczególne podzespoły przed uszkodzeniem mechanicznym. Filtr osuszacz to niewielki, aluminiowy zbiorniczek, który jest wypełniony granulkami. Zazwyczaj jest on montowany pomiędzy parownikiem i skraplaczem. Osuszacz powinno się wymieniać średnio co 2 lata. Nawet w sytuacji, gdy cały układ działa bez zarzutu. Filtr osuszacz nie jest drogi, niemniej jednak jego wadliwe działanie może narazić Cię na dużo większe koszty.
Co to jest zawór rozprężny i parownik układu klimatyzacji?
Zawór rozprężny montuje się między parownikiem a osuszaczem. Głównym zadaniem tego elementu jest sterowanie przepływem czynnika w układzie klimatyzacji. Zawór rozprężny pozwala na sterowanie ciśnieniem i temperaturą gazu znajdującego się w układzie.
Zadaniem parownika jest sprawne usuwanie ciepła z powietrza, które wpada do układu z kabiny auta. W obrębie parownika następuje osuszanie powietrza i zmiana stanu czynnika z płynnego na gazowy. Parownik jest najczęściej montowany tam, gdzie nagrzewnica.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat części składowych układu klimatyzacji, to zajrzyj na stronę climapartner.pl. Tam nie tylko zdobędziesz niezbędną wiedzę, ale również będziesz mógł skorzystać z oferty firmy ClimaPartner. Specjaliści z ClimaPartner doradzą Ci w kwestii wyboru optymalnych części do układu klimatyzacji w Twoim aucie.