Co to jest tempomat?
Tempomat z nazwy pochodzi od połączenia dwóch słów: TEMPO oraz AUTOMAT. Jego zadanie jest bardzo proste: Tempomat ma na celu utrzymanie stałej prędkości określonej i ustawionej przez kierowcę. Tempomat reaguje na nachylenia terenu. Steruje on przepustnicą, dodaje gazu kiedy auto zwalnia w celu utrzymania prędkości oraz odejmuje gazu, kiedy auto zjeżdża z nachylenia.
Tempomat wynaleziono już w latach 40 XX wielu. Do samochodów produkowanych seryjnie rozwiązanie zaczęło być montowane w latach 60 poprzedniego stulecia.
Urządzenie jest dopracowane w swojej skuteczności i praktycznie bezawaryjne. Obecnie stosowane tempomaty uwzględniają opory powietrza oraz wzniesienia terenu. W przypadku samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, tempomat współpracuje ze sterownikiem skrzyni i jest w stanie redukować biegi. W przypadku skrzyń manualnych, to kierowca jest odpowiedzialny w całości za wrzucony bieg w skrzyni.
Skąd tempomat bierze dane nt. prędkości? Różnie: Dane mogą pochodzić z sensorów systemu ABS, a także radarów umieszczonych w aucie. W przypadku radarów, możliwe jest użycie nowoczesnego rodzaju urządzenia, zwanego tempomatem aktywnym.
Tempomat aktywny
Tempomat aktywny zwany jest czasem adaptacyjnym, a w skrócie znany jako ACC. Ten typ urządzenia pozwala nie tylko utrzymywać stałą prędkość, redukować biegi w skrzyni automatycznej, ale również pozwala na korygowanie prędkości w zależności od warunków na drodze oraz sytuacji na drodze. Tempomat aktywny może przyśpieszać oraz zwalniać w zgodnie z potrzebami. Aktywny typ tempomatu współpracuje już tylko z automatyczną skrzynią biegów. Jego montaż w autach z manualną skrzynią nie miałby sensu.
Tempomat aktywny przy współpracy z radarami, czujnikami odległości i kamerami jest w stanie samodzielnie zahamować do zera (w niektórych modelach aut), ruszyć ponownie z zatrzymania oraz utrzymywać stałą odległość od poprzedzającego pojazdu.
Kontrola tempomatu
Tempomat niezależnie od swojego zaawansowania, jest tylko i wyłącznie urządzeniem wspomagającym pracę kierowcy. W żadnym wypadku nie jest to system autonomiczny. Kierowca ponosi wszelką odpowiedzialność za poruszanie się samochodem.
Tempomat zareaguje na każde polecenie kierowcy. Naciśnięcie pedału hamulca, pedału przyśpieszenia czy zmiana biegu jest zawsze możliwe dla kierowcy i samochód zawsze zareaguje na nasze polecenie.
W większości typów tempomatów, po naszym ręcznym zwolnieniu lub przyśpieszeniu, możliwe jest powrócenie do prędkości ustawionej na tempomacie za pomocą naciśnięcia jednego przycisku.
Przyciski tempomatu
- Włączenie tempomatu – włącznik („cruise”)
- Konfigurowanie prędkości – kiedy samochód jedzie z żądaną prędkością zatwierdzamy ją klawiszem „set” lub „–„
- Zmiana ustawionej prędkości – przyciski „+” i „–„
- Wyłączenie ustawień tempomatu – przycisk „cancel” dezaktywuje tempomat, ale w jego pamięci pozostaje ustawiona prędkość, którą można ponownie aktywować.
- Powrót do wybranej prędkości – wystarczy nacisnąć „+” lub „res„.