ArtykułyPolecane

Świece zapłonowe. Kiedy należy je wymienić?

O tym, na czym polega pracy zapłonowej zdecydowana większość kierowców na pewno dobrze zdaje sobie sprawę. Nie wszyscy jednak pamiętają o konieczności regularnej wymiany tych elementów. Świeca należy przecież to podzespołów pracujących w najcięższych warunkach – jest poddawana wysokim temperaturom podczas zapłonu paliwa, a następnie chłodnemu, nawiewanemu powietrzu. Ogromne różnice temperatur i płomienie sprawiają, że materiały, z których jest wykonana stosunkowo szybko się zużywają.

Kierowcy niewymieniający regularnie świec muszą przygotować się na spore problemy. Niedziałająca poprawnie świeca zapłonowa przyczynia się do niepotrzebnego wzrostu zużycia paliwa, a ponadto sprawia, że auto produkuje więcej niebezpiecznych dla środowiska spalin. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż niedokładnie spalone paliwo osadza się wtedy na katalizatorze, gdzie się dopala, znacznie przyspieszając proces jego zużycia. Problem jest tym poważniejszy, że jego wymiana wiąże się z kosztami rzędu kilku tysięcy złotych, podczas gdy świece kupimy już za około 100 złotych. Kiedy jednak należy je wymienić?

Świece zapłonowe – jak często należy je wymieniać?

Mimo coraz wyższego zaawansowania technologicznego, świece nadal są jednym z najmniej trwałych elementów układu zapłonowego. Ich producenci stosują materiały, które coraz lepiej radzą sobie w trudnych warunkach użytkowania świec, ale te nadal wymagają regularnych wymian. Jak często powinny one być dokonywane? To w dużej mierze zależy od tego, jak będzie przebiegać ich eksploatacja. W starszych silnikach świece wymagają dużo częstszych wymian niż w nowych. Rozbieżności są naprawdę duże – czasem świece będą nadawały się po przejechaniu 30 tysięcy , podczas gdy w innych autach mogą pokonać nawet 100 tysięcy kilometrów.

Z tego względu najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana świec wtedy, gdy będzie wskazywał na to ich stan techniczny. Dlatego należy na bieżąco go kontrolować, szczególną uwagę zwracając na takie objawy jak:

  • zabrudzenia z oleju mogące wskazywać na zbyt wysoki poziom środka smarnego w silniku;
  • zabrudzenia z sadzy będący wynikiem niewystarczającego dogrzania silnika;
  • deformacje głównej elektrody wskazujące na zbyt wysoką temperaturę pracy silnika;
  • stopienie elektrody – ten objaw również wskazuje na przegrzewanie jednostki;
  • pokrycie popiołem, świadczące zwykle na stosowanie domieszek do paliwa i oleju.

Świece irydowe – dlaczego warto wybrać właśnie je?

Wśród wielu materiałów stosowanych do produkcji świec zapłonowych, jednym z tych, które wśród kierowców oraz mechaników cieszą się największym uznaniem jest iryd. Oczywiście nie powinno to dziwić, bo świece irydowe mają mnóstwo zalet. Iryd używany jest do wytwarzania elektrod. Dzięki jego zawartości, świece mają wydłużoną żywotność i lepiej radzą sobie z niekorzystnymi warunkami. Na tym jednak zalety świec irydowych się nie kończą. Zapewniają one również szybszy rozruch silnika oraz efektywniej przekazują ciepło iskry, co przyczynia się do zmniejszenia spalania i zminimalizowania ilości szkodliwych substancji zawartych w spalinach.

Świece zapłonowe. Wymienić samemu czy w warsztacie?

Kierowcom, którzy sami dokonują podstawowych napraw w swoich samochodach, wymiana świec zapłonowych nie powinna sprawić problemu. Jeśli jednak nie jesteśmy zapoznani z budową naszego auta i nie mamy doświadczenia w naprawach, lepiej zrobimy powierzając to zadanie specjalistą – tym bardziej, że nie jest to droga usługa.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button