Przyczepy rolnicze różnią się od siebie chociażby pod względem rodzajów gniazd. Zwłaszcza w nowych ogłoszeniach sprzętu używanego pojawiają się różne opcje do wyboru. W związku z tym niekiedy występuje i problem, ponieważ nie do końca wiadomo, jak co do czego podłączyć. W niniejszym artykule wyjaśnimy to i owo w tym temacie.
Przyczepa rolnicza a samochodowa
W gruncie rzeczy przyczepy do ciągników znacząco różnią się od sprzętu samochodowego. Głównym czynnikiem jest oczywiście masa danej przyczepy, ale nie zapominajmy, że sprzedaż takiego sprzętu obejmuje też wywrotki czy układy jednoosiowe. Każdy rolnik może dziś dostać przyczepy rolnicze w dobrym stanie, które precyzyjnie pasują do jego indywidualnych potrzeb. Jeśli chodzi zaś o same gniazda i system podłączenia – schematy są podobne co w przypadku urządzeń samochodowych. Niemniej powinieneś wiedzieć, czego szukasz, przeglądając ogłoszenia.
Jak podłączyć przyczepy rolnicze do ciągnika?
Wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje wiązek elektrycznych występujących w przyczepach rolniczych. Jeśli mamy do czynienia z przyczepą lekką pozbawioną światła cofania, będzie miała prawdopodobnie wtyczkę 7-pinową typu „N”. Wtyczkę 13-pinową zaś będą miały przyczepy rolnicze powyżej 750 kilogramów. Nowsze modele przyczep mogą mieć także system 7-pinowy typu „S”, który zawiera pin odpowiadający za cofanie. No bo o to się głównie rozchodzi w przypadku gniazd do przyczep wszelkiego rodzaju – o kontrolę świateł. Obowiązkowo przy każdej wtyczce i gnieździe musi być dołączony schemat z oznaczeniem, który pin za które światło odpowiada.
Jeśli chodzi natomiast o samo podłączenie, na początku trzeba przede wszystkim sprawdzić, ile pinów ma gniazdo w twoim ciągniku. To bardzo istotne, ponieważ liczba wystających bolców powinna zazębić się z wtyczką zamontowaną w przyczepie. Jeśli elementy do siebie nie pasują, nie wszystko będzie działać jak należy. Oczywiście sprawdzić to można poprzez prosty test, czyli zbadanie działania wszystkich świateł w przyczepie. Zupełnie jak w przypadku testu przyczepy samochodowej.
Istnieją też specjalne bezprzewodowe testery gniazda, do których można podłączyć przyczepy rolnicze i sprawdzić ich funkcjonowanie. To pozwala w łatwy sposób zidentyfikować problemy związane z wadami oświetlenia przyczep. W razie zapotrzebowania na więcej niż jedną przyczepę, można też zaopatrzyć się w przejściówki. Profesjonalne adaptery pozwalają łączyć wtyczki 13-pinowe z gniazdem 7-pinowym (i odwrotnie), który może się znajdywać w twoim ciągniku.