Technika silnikowa

Potrzebna wiedza na temat olejów silnikowych

Każdy początkujący lub doświadczony kierowca powinien wiedzieć, jakie funkcje w naszym pojeździe pełni olej silnikowy oraz jak bardzo jest ważny dla każdej jednostki napędowej. Oprócz tego jak jest ważny, należy mieć również na uwadze, jak poprawnie go eksploatować. Mówi się, że wymiana oleju w pojeździe ma odbywać się co około dwadzieścia tysięcy kilometrów. W nowszych samochodach jednak ilość ta ogranicza się aż do dziesięciu tysięcy.

W warsztatach mechanicznych, w których możemy skorzystać z usługi zmiany oleju zostanie nam wytłumaczone, jaki olej wybrać oraz co należy wymienić. Gdyby jednak mechanik nie udzielił nam takich informacji warto dopytać go, czy został zmieniony również filtr olejowy, gdyż jest to po prostu konieczność.

Jak odróżniamy oleje?

Typów olejów silnikowych jest bardzo wiele. W przypadku zbyt małej ilości w zbiorniku bądź w momencie, w którym zabieramy się za samodzielną zmianę musimy mieć pewność, co do rodzaju oleju znajdującego się aktualnie w środku naszego auta.

Po świecie jeździ ogromna ilość pojazdów mechanicznych. Poszczególne oleje są przeznaczone dla określonych typów jednostek napędowych, a wlanie złego rodzaju może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Częstą klasyfikacją w kontekście doboru oleju jest również wiek samochodu. Dla starszych jednostek napędowych nie ma potrzeby brania syntetyków z najdroższych półek, gdyż skoro samochody te przez tyle lat jeździły na olejach klasy średniej, to z pewnością te solidne silniki są już do takich typów przyzwyczajone.

Potrzebna wiedza na temat olejów silnikowych 2

Podstawowe klasyfikacje olejów

Typ oleju wybieramy z reguły na podstawie dwóch parametrów. Sposób wytworzenia bazy i lepkość. To pierwsze dzieli się na trzy rodzaje:

  • Syntetyczne – typ, który w procesie destylacji ropy został obdarowany zdecydowanie największą ilością chemii. Taki zabieg ma na celu wzmocnienie smarowalności, a także zapewnienie jednostce odpowiedniego chłodzenia czy zabezpieczenia przed korozją.
  • Mineralne – Te z kolei z procesu destylacji ropy wychodzą bez żadnych chemicznych dodatków. Rozwiązanie to często stosuje się chociażby w maszynach rolniczych, jednak występowanie go w samochodach osobowych to rzadkość.
  • Półsyntetyczne – Zdecydowanie najczęściej stosowane oleje silnikowe w samochodach osobowych. Jest to coś pomiędzy dwoma wyższymi typami, gdyż posiada wyższą jakość niż mineralny, a niższą cenę od syntetycznego.

Oprócz tego oleje samochodowe wybiera się również na podstawie ich klasy lepkości. Jej symbol to literka W (oznaczająca możliwość stosowania całorocznego) z dwoma liczbami obok siebie. Pierwsza liczba przed literą oznacza lepkość oleju w niskich temperaturach, a liczba za literą W – w wysokich.

Mniej znana klasyfikacja jakościowa

Oprócz klasyfikacji głównych, w niektórych przypadkach stosuje się amerykańskie API i ACEA. Pierwsza z nich zajmuje się charakterystyką olejów względem typów silnika. Litera „S” określa silniki benzynowe, a „C” – diesle. Po każdej z nich również występuje litera określająca jakość oleju. Klasyfikacja ACEA jest czymś bardzo podobnym, lecz różni się precyzyjniejszym określeniem typu silnika w postaci większej ilości liter.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button