Artykuły

Pasy się nie zwijają? Podpowiadamy, co robić

O tym, jak duże znaczenie dla bezpieczeństwa podróży ma zapinanie pasów, zdaje sobie dziś sprawę chyba każdy z nas. Przypominanie o tym obowiązku na szczęście nie jest już potrzebne – odsetek kierowców i pasażerów jeżdżących bez zapiętych pasów jest obecnie naprawdę niewielki i, co najważniejsze, stale maleje. Ci z nas, którzy o nim nie pamiętają, zazwyczaj robią to z określonej przyczyny. Jedną z najczęstszych jest awaria mechanizmu odpowiedzialnego za ich zwijanie.

Szczęśliwie rzadko są to usterki, których usunięcie wymagałoby pomocy fachowców. W zdecydowanej większości przypadków z tym zadaniem z powodzeniem poradzimy sobie sami. Oto lista awarii, które najczęściej odpowiadają za wadliwe działanie pasów wraz z omówieniem sposobu na ich szybkie usunięcie bez użycia specjalistycznego sprzętu.

Problem ze zwijaniem pasów – brudny pas

Chyba najczęstszą przyczyną problemów ze sprawnym zwijaniem pasów bezpieczeństwa są zabrudzenia zbierające się na ich powierzchni. Jeśli przez dłuższy czas ich nie czyściliśmy, warstwa kurzu może być na tyle gruba, że pasy z trudnością będą przechodziły przez rolki, co skutkować będzie ich ciężką pracą, a nawet zacięciem.

W takich przypadkach wystarczy je po prostu umyć. W tym celu należy przygotować letnią wodę, delikatną szmatkę i środek myjący o niezbyt intensywnym działaniu (na przykład szare mydło lub płyn do czyszczenia kokpitu). Po całkowitym wysunięciu pasa, powinniśmy dokładnie go umyć, upewniając się, że nie pozostały na nim żadne zabrudzenia ani ślady środka myjącego. Po pracy nie wolno również zapomnieć o starannym osuszeniu pasów.

Niezwijające się pasy bezpieczeństwa – brudne rolki

Brud może zbierać się nie tylko na powierzchni pasów, ale też wewnątrz mechanizmu zwijającego. Na to zjawisko szczególnie mocno narażona jest szczelina, przez którą przechodzi pas. Jej wyczyszczenie jest nieco bardziej problematyczne i czasochłonne, jednak również z nim bez trudu poradzimy sobie sami.

Tę czynność powinniśmy rozpocząć od przygotowania papieru ściernego – najlepiej sprawdzi się ten o gradacji około P600, a następnie delikatnie przeczyścić nim szczelinę. Jeśli zabrudzenia wniknęły w mechanizm głębiej, konieczne będzie rozebranie obudowy (zachowajmy ostrożność, by nie uszkodzić delikatnych elementów). W tym przypadku nietrudno jest o zepsucie układu – dlatego do czyszczenia warto użyć sprężonego powietrza.

Trudno zwijające się pasy – smarowanie pasów

By kłopotów z niepoprawnym zwijaniem pasów uniknąć w przyszłości i zapewnić sobie ich bezproblemowe działanie, warto nasmarować je odpowiednim środkiem. Pamiętajmy, że jego aplikacja koniecznie powinna odbywać się po ich umyciu oraz dokładnym osuszeniu. Sam sposób nałożenia powinien być uzależniony od wskazówek producenta, które znajdziemy na opakowaniu.

Jakie jednak preparaty w tym celu sprawdzą się najlepiej? Wybór jest całkiem szeroki i obejmuje takie środki jak teflon czy silikon w spreju. Nie zapominajmy jednak, że pasy bezpieczeństwa będą miały bezpośredni kontakt z ubraniami kierowcy i pasażerów. By nie doszło do ich zabrudzenia, warto sięgnąć po dedykowane środki – więcej na ich temat przeczytamy na stronie https://allegro.pl/artykul/co-zrobic-z-pasami-bezpieczenstwa-ktore-nie-chca-sie-zwijac-2Ggm3XEboFR.

Pasy nie chcą się zwijać – uszkodzona sprężyna

Przyczyną problemów ze zwijaniem pasów może również być uszkodzenie sprężyny. W takim przypadku nie należy jej samodzielnie regulować – łatwo wówczas o uszkodzenie mechanizmu. Często zresztą jedynym rozwiązaniem okazuje się wymiana całych pasów wraz z napinaczami.

Materiał zewnętrzny

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button