Dobór opon samochodowych ma bardzo duży wpływ na podniesienie naszego poziomu bezpieczeństwa. Sprawdza się to przede wszystkim na śliskich i „dziurawych” drogach. W tym przypadku bardzo ważną rolę pełnią dla nas oznaczenia opon, o których powinniśmy wiedzieć dosłownie wszystko. Odpowiednie opony w naszym samochodzie pozwalają zwiększyć komfort jazdy i przyczepność do podłoża. Poruszanie się po drodze jest płynniejsze, a kierowcy nie są narażeni na nagłą utratę kontroli nad prowadzonym pojazdem. Opony są opisane wieloma oznaczeniami. Jeśli nie za bardzo znamy się na ich doborze nie pozostaje nam nic innego, jak skorzystać z porad fachowców.
Spis treści
Wybór opon – przede wszystkim rozmiar
Wybierając opony do użytkowanego samochodu warto zwrócić uwagę przede wszystkim na ich rozmiar. Odpowiednie oznaczenia znajdziemy na bocznej ścianie analizowanych opon. Składają się z ciągu cyfr i liter. Pierwsza liczba (przed ukośnikiem) oznacza szerokość ogumienia. Jest wyrażana w milimetrach, a więc na analizie tego parametru należy skupić się najbardziej. Po ukośniku znajdziemy liczbę określającą profil opony, a następnie zaznajomimy się ze średnicą felgi. Przykładowy rozmiar opony to 185/60 R15. Kluczowe w tym zakresie jest to, aby oznaczenia opon były poprawnie odczytywane. Jeśli mamy z tym jakieś problemy poprośmy o wskazówki sprzedawców lub zasięgnijmy wsparcia bardziej doświadczonych osób. Przestrzegajmy zaleceń producentów aut i dobierajmy opony na podstawie uzyskanych od nich wskazówek. Wszelkie zaniedbania grożą nam poważnymi konsekwencjami, które odczujemy przy pierwszej podróży autem.
Oznaczenia opon a sezon
Analizując kolejne oznaczenie opony musimy wziąć pod lupę sezon. W tym przypadku mamy styczność z trzema podstawowymi rodzajami. Do dyspozycji mamy opony:
- całoroczne,
- zimowe,
- letnie.
Jak wskazuje nazwa najbardziej uniwersalnym wyborem będą te całoroczne. Zimowe stosuje się w okresie zimowym, a letnie latem. Istotne jest to, aby regularnie zmieniać opony w swoim samochodzie i dbać o wysoki komfort jazdy. Jazda na oponach letnich w zimę może skończyć się tragicznie. Auto nie będzie charakteryzowało się wysoką przyczepnością do podłoża, łatwo może wpaść w poślizg, a poza tym może się to skończyć bardzo poważnym wypadkiem.
Symbolem opon zimowych jest potrójny szczyt górski wraz z płatkiem śniegu (M+S). Takie oznaczenia opon są dla kierowców łatwo zauważalne. Bieżnik opony poradzi sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi napotkanymi na drodze. Mowa m.in. o błocie oraz śniegu. Opony całoroczne są oznaczone napisem All Season lub występuje na nich symbol czterech pór roku. Z kolei opony letnie są oznaczane chmurką z dodatkiem słońca lub padającego deszczu. W tym przypadku nie powinno być absolutnie żadnych niedomówień. Podjęcie ostatecznej decyzji jest dość proste, a pamiętajmy o tym, że zawsze na drodze może nam się przytrafić kontrola drogowa.
Dobór opon a indeks prędkości oraz nośności
Osoby zainteresowane oznaczeniami opon powinny przyjrzeć się bliżej indeksowi prędkości oraz nośności. To dwa podstawowe parametry, których przy wyborze opon nie powinniśmy lekceważyć. Indeks prędkości będzie nas informował o tym, z jaką prędkością maksymalną możemy poruszać się własnym samochodem na danej oponie. Lepiej dbać o bezpieczeństwo na każdym etapie pokonywanej drogi, niż skończyć w rowie. Taki indeks jest określany jedną literką (M – 130 km/h, N – 140, P – 150, Q – 160, R – 170, S – 180, T – 190, H – 210, V – 240, W – 270 oraz Y do 300 km/h). Dopuszczalnym krokiem jest także montaż opon o indeksie niższym, niż prędkość maksymalna auta. Sprawdza się to zwłaszcza w warunkach zimowych, ponieważ pozwala nam zachować większą kontrolę nad prowadzonym autem. Trudniej jest nam wpaść w poślizg.
Przechodząc do indeksu nośności musimy pamiętać o tym, że jest to jedno z najważniejszych oznaczeń opon. Nośność może być określana przy pomocy dwóch lub trzech cyfr (od 85 do 102 przy czym 85 to maksymalnie 515 kg na oponę, a 102 to 850 kg). To bardzo ważny wskaźnik zwłaszcza w przypadku:
- aut dostawczych,
- samochodów typu VAN.
Szczególną uwagę zwróćmy na tym, że na jednej osi nie powinny się znaleźć opony o zróżnicowanych parametrach technicznych. Może nam to grozić wypadkiem. Warto wybierać opony o podwyższonej nośności z napisami Extra Load, RF lub XL.
Dobór opon a ciśnienie, rok produkcji oraz wskazówki montażowe
Przy doborze opon warto kierować się nie tylko własnym doświadczeniem, ale też wszelkimi poradami uzyskanymi od specjalistów. Pomoże nam to wyeliminować ewentualne błędy. Jeśli chodzi o ciśnienie kluczowe będzie tutaj zwrócenie na napis Max lub Max Inflation. Wartość ta może być podawana w następujących jednostkach:
- kPa,
- PSI.
Takie oznaczenia opon informują nas o tym, jakie może być maksymalne ciśnienie w użytkowanej oponie. To bardzo ważne szczególnie, gdy je przechowujemy. Nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, w której ciśnienie będzie wyższe od zalecanego.
Na oponach znajdziemy także informacje o dacie ich produkcji. Chodzi tutaj o oznaczenie opon w formacie DOT. Najistotniejsze dla nas będą ostatnie cztery cyfry, które wskazują na tydzień oraz rok produkcji. Jeśli będzie to kod 1118 oznacza to, że opona została wyprodukowana w jedenastym tygodniu 2018 roku. Nie ma mowy o jakichkolwiek pomyłkach, wystarczy orientować się w temacie i poprawnie odczytywać wszelkie oznaczenia (datę produkcji znajdziemy na jednej ze ścian).
Trochę miejsca należy też poświęcić wskazówkom montażowym pochodzącym od producentów. Kluczowy będzie dla nas wskaźnik Rotation, który poinformuje nas o tym, w którą stronę powinna się kręcić opona w trakcie pokonywania kolejnych kilometrów. Oprócz tego ważne są napisy:
- Outside,
- Inside.
Dzięki nim dowiadujemy się w krótkim czasie po której stronie (wewnętrznej czy zewnętrznej) powinna znaleźć się dana ściana opony.
Oznaczenia opon – kilka słów podsumowania
Podstawowe oznaczenia opon są ważne dla każdej osoby zmotoryzowanej. To właśnie one odpowiadają za umiejętne dobieranie opon do własnych samochodów (niezależnie od tego, czy jest to auto osobowe, dostawcze czy też może VAN). Poprawnie dobrane opony będą odpowiadać za wyższy komfort jazdy i maksymalny poziom bezpieczeństwa na drodze. Zachowamy płynność i nie będziemy mieć trudności z pokonywaniem śliskich kawałków trasy.
Jednym z ważniejszych oznaczeń opon jest ich rozmiar. Mowa tutaj np. o oznaczeniu 185/60 R15. Pierwsze trzy cyfry to szerokość ogumienia, kolejne dwie to profil opony, a reszta poinformuje nas o średnicy felgi. Następnie skupmy się na sezonie. Mamy w tym zakresie do czynienia z trzema rodzajami: oponami całorocznymi, letnimi i zimowymi. Całoroczne są oznaczone napisem All Season lub symbolem czterech pór roku. Letnie to te z chmurką i padającym deszczem lub słońcem, a zimowe przedstawiają górski szczyt i płatek śniegu.
Pozostała kwestia indeksu prędkości oraz nośności. Pierwsze oznaczenie ma wpływ na umiejętne dobranie opon pod kątem maksymalnej prędkości (np. literka M oznacza prędkość do 130 km/h, a Y do 300 km/h). Nośność jest ważnym kryterium przy autach dostawczych i VAN-ach (85 oznacza maksymalnie 515 kg na oponę, a 102 to 850 kg).
Istotnymi oznaczeniami dla kierowców będą też: data produkcji, ciśnienie oraz wskazówki montażowe. Pierwsze oznaczenie związane jest z czterema cyframi (DOT), np. 1118. To informacja o tygodniu i roku produkcji. Drugie z kolei jest wyrażane napisem Max Inflation (lub Max) i podaje się ją w jednostkach kPa lub PSI. Oznacza maksymalne ciśnienie w konkretnej oponie. Jeśli chodzi o wskazówki montażowe zwróćmy uwagę na napisy Rotation (w którą stronę ma się kręcić opona) i Inside lub Outside (po której stronie ma się znaleźć konkretna ściana opony).