Artykuły

Najczęstsze uszkodzenia opon — jak ich uniknąć i jak sobie z nimi radzi

Uszkodzenie opony może, ale nie musi, całkowicie zdyskwalifikować użycie danego kompletu ogumienia. Co robić, aby unikać takich zniszczeń? Jak sobie radzić z pojedynczymi uszkodzeniami? Na te wszystkie pytania uzyskasz odpowiedź w momencie przeczytania poniższego artykułu.

Uszkodzenia opon samochodowych

Istnieją zniszczenia ogumienia, które całkowicie uniemożliwiają wykorzystywanie tego kompletu podczas jazdy. Na wszelkie uszkodzenia opony należy być bardzo czujnym, ponieważ to jedyna styczna część auta z drogą. To koła w większej części zapewniają bezpieczeństwo kierującego oraz jego pasażerów. Poniższe podpunkty wskazują na uszkodzenia, które się nie nadają do naprawy

  • Opona z bieżnikiem poniżej 1.6 milimetra.
  • Odklejanie się danych elementów.
  • Deformacja, wybrzuszenia, przecięcia.
  • Odsłonięcie elementu, na którym jest zamontowana guma na feldze.
  • „Plamy” czyli wyniszczenie od wewnętrznej strony opony.

Uszkodzenia opon na rancie 

W momencie uszkodzenia rantu ochronnego opony powstaje dylemat czy oponę wymieniać, czy też nie. Wyszczerbiony lub zniszczony rant ochronny może przyczynić się do wystrzału opony podczas jazdy. Jednak specjaliści w tej kwestii twierdzą, że wszystko zależy od stopnia uszkodzenia. Jeśli jesteś w sytuacji, że widać już płótno, najlepiej założyć nową oponę samochodową. W przeciwnym razie istnieje możliwość dalszej jazdy na takiej oponie, jednak trzeba mieć na uwadze, że stwarza to bezpośrednie zagrożenie. Tego typu uszkodzenia najczęściej powstają w momencie otarcia kołem o krawężnik.

Uszkodzenia opon na drodze

Najczęściej wszelkie zniszczenia powstają podczas użytkowania samochodu na drodze. Powodów może być kilka, między innymi:

  • za mało lub za dużo ciśnienia w kołach,
  • nieprawidłowa zbieżność kół,
  • nieprawidłowa geometria kół,
  • uszkodzone zawieszenie,
  • nadmierne obciążenie samochodu,
  • zbyt agresywna jazda autem.

Różnego rodzaju zużycie bieżnika 

Powstają różne uszkodzenia bieżnika, ze względu na sposób jazdy, ilość gazu w oponach, bądź błąd w ustawieniu zbieżności kół. Nadmierne zużycie po wewnętrznej i zewnętrznej stronie bieżnika objawia się zniszczeniem bieżnika bardziej po jednej stronie oraz widocznymi “zadrapaniami” na krawędziach. Powodem zużycia bieżnika na środku, czyli wyraźnym jego zatarciem w centralnej części, jest zbyt wysokie ciśnienie. Jednym z gorszych zużyć bieżnika jest nieregularność. Przyczyną takiego stanu może być uszkodzenia zawieszenia lub nieprawidłowa geometria kół. W momencie sprawdzenia tych dwóch powodów, można dalej użytkować taką oponę, z naciskiem na ciągłą kontrolę jej stanu. Gdy odkryjemy, że opona ma zniekształcony bieżnik, należy jak najszybciej się jej pozbyć. Najczęściej tworzy się to podczas jazdy na za niskim ciśnieniu oraz przy wysokim obciążeniu. Kolejnymi rodzajami, które dyskwalifikują oponę z obiegu jest miejscowe zniekształcenie bieżnika oraz oderwanie czoła bieżnika.

Uszkodzenia opony na boku 

Może powstać w wyniku przecięcia opony przez najechanie na ostrą krawędź, przedmiot lub przez pęknięcie opony z boku. Przyczyną drugiego zniszczenia opony najczęściej jest jej wiek. Jak sobie radzić z tego typu uszkodzeniami? Opony niekoniecznie od razu należy wymieniać. Gdy zniszczenia nie są zbyt głębokie, istnieje możliwość dalszego eksploatowania ogumienia. Powinno się cały czas monitorować, jak te uszkodzenia postępują, a z przecięciem opony należy udać się do specjalisty, aby w jak najlepszy sposób, zniwelował uszkodzenie.

Wybrzuszenie opony

Wybrzuszenie inaczej miejscowa deformacja opony. Powstające wskutek zbyt agresywnego najechania na krawężnik lub po przejechaniu po dziurze w drodze. Jak podają specjaliści, inną przyczyną takiego stanu może być jazda na zbyt niskim ciśnieniu. Nawet najmniejsze wybrzuszenie dyskwalifikuje oponę z dalszego użytkowania.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button