Obecny właściciel marki Mini koncern BMW postanowił wskrzesić rajdową legendę Mini. Stworzono rajdowy samochód klasy WRC, który nawiązywać ma do czasów wielkich triumfów Mini Cooper S w latach 60-tych. Jako bazę do budowy nowej rajdówki posłużył MINI Countryman, a za techniczną stronę przedsięwzięcia odpowiedzialna jest dobrze znana wszystkim rajdowym kibicom, brytyjska firma Prodrive. Samochód zbudowany został w oparciu o nowe przepisy FIA dotyczące samochodów WRC wyraźnie różniące się od stosowanych w latach poprzednich (min. zmniejszenie pojemności skokowej 1.6 litra). Przepisy te skłaniają się ku ograniczeniu kosztów startów i zwiększeniu konkurencyjności samochodów.
Rajdowe Mini Countryman WRC oferowane będzie prywatnym zespołom i planuje się roczną produkcję od 25 do 30 egzemplarzy samochodu. W fabrycznym zespole MINI za kierownicą zasiądą doświadczeni kierowcy. Brytyjczyk Kris Meeke ma za sobą kilka sezonów startów w Junior WRC oraz zwycięstwo w 2009 roku z serii Intercontinental Rally Challenge oraz 3 miejsce w 2010 roku. Drugi kierowca, Hiszpan Dani Sordo, jest jeszcze lepiej znany kibicom WRC. W pięciu latach startów w serii WRC wielokrotnie stawał na podium za kierownicą Citroena.
Nowy samochód jest uszyty na miarę obowiązującego regulaminu. Masa wynosi minimalne 1200 kg, a długość 4110 mm. Zastosowano silnik BMW Motorsport o pojemność 1.6 litra wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa, suchą miskę olejową oraz turbosprężarkę Garrett o maksymalnym ciśnieniu doładowania 2.6 bara. W układzie przeniesienia napędu zastosowano tylko komponenty uznanych firm: sprzęgło spiekowe AP Racing oraz skrzynia biegów Xtrac. Napęd oczywiście przenoszony jest na 4 koła. Zawieszenie posiada trzystopniowy zakres regulacji oraz dostępne są dwa komplety hamulców i kół: szutrowe i asfaltowe.