Planujesz kupić używany samochód? Pamiętaj o tym, że może mieć on wypadkową przeszłość. Aby uniknąć nietrafionego zakupu auta, warto wyposażyć się w miernik grubości lakieru. Sprawdź, jak działa ten przyrząd, dlaczego warto się w niego zaopatrzyć oraz jak odczytywać wyniki pomiarów.
Spis treści
Miernik grubości lakieru – łatwa ocena stanu karoserii
Miernik grubości lakieru to elektroniczne urządzenie, które służy do oceny stanu blacharskiego samochodu. Przyrząd ten jest w stanie ocenić ilość warstw lakieru lub szpachli, które zostały użyte w celu zakrycia powypadkowych wgnieceń. Oznacza to w praktyce, że dzięki miernikowi w szybki i łatwy sposób sprawdzisz to, czy np. auto było dwukrotnie malowane oraz w jakim miejscu uległo wypadkowi (miejscowa szpachla). Użycie miernika grubości lakieru umożliwi Ci ustalić faktyczny stan pojazdu i uniknąć ewentualnego kupna przysłowiowego kota w worku.
Miernik grubości lakieru – jak działa?
Urządzenie dokonuje precyzyjnego pomiaru grubości powłoki ochronnej samochodu, czyli warstwy niemetalicznej. Mierniki wyposażone są w specjalne elementy pomiarowe, które znajdują się najczęściej na przewodzie sondy lub na obudowie przyrządu. Obsługa przyrządu jest bardzo prosta – pomiar wykonywany jest przez przyłożenie sondy do powierzchni karoserii. Aby wynik był wiarygodny, sondę należy ustawić prostopadle do obiektu, a także zadbać o odpowiednią czystość samochodu (brud wpływa często na zmianę wyniku).
Grubość lakieru według miernika, czyli jak odczytywać wyniki?
Pomiar grubości warstwy lakieru to najlepszy sposób na sprawdzenie tego, czy auto było w przeszłości poddawane naprawom lakierniczym lub blacharskim. Mierniki podczas badania stanu lakieru podają wyniki w mikrometrach. Co ważne – grubości powłok często się różnią. Wpływ na to ma region, w którym pojazd został wyprodukowany. Dla aut azjatyckich normą dla powłoki lakierniczej jest przedział od 80 do 100 μm, z kolei dla samochodów europejskich norma wynosi już od 120 do 150 μm. Odczytując wyniki na mierniku, można posłużyć się następującym kluczem:
- poniżej 80 μm – lakier najprawdopodobniej po polerowaniu,
- pomiędzy 80 μm a 160 μm – lakier fabryczny,
- powyżej 160 μm – lakier niefabryczny,
- w okolicach 350 μm – elementy szpachlowane.
Pomiar grubości lakieru – jakie odchyły są dopuszczalne?
Pamiętaj – praktycznie niemożliwe jest to, aby warstwa lakieru była równomiernie nałożona na całej karoserii auta. Dlatego też istnieją pewne dopuszczalne odchyły, które informują o tym, że auto pomimo różnych wyników nie było poddawane lakierowaniu i szpachlowaniu. Ogólnie przyjęło się, że odchyły na poziomie 30-40% są dopuszczalne. Jeżeli jednak miernik wskazuje na odchylenie od normy na większym poziomie, oznacza to, że samochód był najprawdopodobniej ponownie lakierowany.
Jakie elementy karoserii sprawdzać za pomocą miernika?
Podczas oglądania samochodu powinieneś zwrócić uwagę na każdy element, na którym znajduje się lakier. Miernik grubości lakieru oceni stan blacharski w takich miejscach jak m.in.:
- drzwi,
- błotniki,
- klapa bagażnika,
- zderzaki,
- progi,
- dach,
- słupki A/B/C,
- maska.
Co ważne – elementy karoserii samochodu wykonywane są z różnych materiałów. Chcąc uzyskać rzetelne wyniki pomiarowe, warto zaopatrzyć się w miernik, który przystosowany jest do mierzenia grubości lakieru nie tylko ze stali, ale również stali ocynkowanej czy aluminium. Jeżeli szukasz sprzętu, który zapewni dokładne pomiary na każdej powierzchni, odwiedź stronę https://www.eltrox.pl/, na której znajdziesz wiele modeli nowoczesnych mierników.