Otrzymane odszkodowanie z OC sprawcy nie wystarczyło na naprawę samochodu? Od przyznania odszkodowania nie minęły jeszcze 3 lata? Możesz odebrać stosowną dopłatę i przeznaczyć ją na co tylko chcesz.
Spis treści
Kto jest uprawniony do otrzymania dopłat?
O dopłatę możesz wnioskować, jeśli uważasz że otrzymane odszkodowanie z OC sprawcy jest zaniżone. Prawdopodobnie masz racje – aż 99% odszkodowań jest zaniżonych. Aby otrzymać dopłatę do odszkodowania wystarczy, że spełnisz następujące warunki:
- kosztorys naprawy pojazdu zawiera zaniżenia,
- od wydania decyzji ubezpieczyciela nie minęły 3 lata,
- nie zawarłeś ugody z firmą ubezpieczeniową.
Co istotne, o dopłatę można wnioskować nawet, jeśli samochód został już sprzedany albo nie był w ogóle naprawiony. Nie ma też znaczenia, czy szkoda była częściowa czy uznana za całkowitą.
Zaniżenia na kosztorysie naprawy samochodu
Kosztorys to dokument na podstawie, którego najczęściej jest wypłacane odszkodowanie z OC sprawcy. Tutaj znajdziemy wszelkie kwestie, które są “odpowiedzialne” za zbyt niską wypłatę od ubezpieczyciela.
Warto zwrócić uwagę na kilka pozycji – w szczególności na oznaczenie części, rodzaj i liczbę materiałów lakierniczych czy wartość pojazdu przed i po szkodzie (dot. szkód całkowitych).
Najczęściej stosowanym przez ubezpieczycieli trikiem jest uwzględnienie w wycenie naprawy sporo tańszych części zamiennych. Tymczasem, jeśli w danym pojeździe przed zdarzeniem drogowym były zamontowane oryginalne części, to takie też w razie ich uszkodzenia powinny się znaleźć w kosztorysie od towarzystwa ubezpieczeniowego.
W przypadku uznania szkody za całkowitą bardzo często dochodzi do zaniżenia wartości pojazdu przed szkodą, a zawyżenia wartości po szkodzie. Odszkodowanie za szkodę całkowitą jest obliczone jako różnica pomiędzy tymi kwotami.
Jak otrzymać dopłatę?
Dopłatę do odszkodowania można otrzymać w zaledwie kilka dni. To sporo szybciej niż w razie samodzielnej walki z towarzystwem ubezpieczeniowym. Wystarczy przesłać do Helpfind, firmy specjalizującej się w odszkodowaniach, kosztorys oraz decyzję ubezpieczyciela.
W ciągu trzech dni roboczych otrzymasz wyniki bezpłatnej analizy kosztorysu naprawy wykonanego przez doświadczonego rzeczoznawcy samochodowego. Jeśli na wycenie od ubezpieczyciela będą zaniżenia, to otrzymasz propozycje dopłaty. Uzgodniona kwota trafi na Twoje konto w kilka dni od podpisania stosownej umowy.