ArtykułyPolecane

Leasing samochodu z Niemiec dlaczego warto i co powinieneś o nim wiedzieć?

Coraz częściej firmy, zamiast kupować dla swoich pracowników samochody służbowe, decydują się na wzięcie ich w ramach umowy leasingowej. To rozwiązanie, które ma wiele zalet i powoli staje się bardziej popularne od kredytu. Jakie są czynniki, które spowodowały taki wzrost jego popularności? Na czym polega i o czym trzeba pamiętać w przypadku leasingu auta sprowadzonego z Niemiec? Gdzie znaleźć takie auto i czy każda firma może sobie na to pozwolić? Oto wszystko, co musicie wiedzieć na ten temat, aby podjąć słuszną i korzystną decyzję.

Na czym polega leasing?

Leasing jest alternatywą dla kredytu i stanowi swoiste połączenie tego właśnie rozwiązania oraz dzierżawy. To świetna propozycja dla każdego przedsiębiorcy, ale zadowoleni z niego będą przede wszystkim przesiębiorcy dopiero stawiający swoje pierwsze kroki w biznesie i nie dysponujący kapitałem wystarczającym na zakup samochodu za gotówkę. W pewnym sensie leasing może zapewnić również poczucie bezpieczeństwa finansowego, zupełnie odwrotnie niż ma to miejsce w przypadku kredytu. Firmy leasingowe oferują dwa rodzaje umowy:

  • leasing operacyjny – przedmiot umowy, a więc samochód, zalicza się do majątkowych składników firmy udzielającej leasingu, a przedsiębiorca do kosztów uzyskania przychodu zalicza comiesięczne raty. Do każdej z nich doliczany jest podatek VAT – nie trzeba więc opłacać go w całości na początku trwania umowy. Opłata wstępna (nazywana również czynszem inicjalnym) także zaliczana jest do kosztów uzyskania przychodu. Kiedy umowa dobiegnie końca, przedsiębiorca może wykupić pojazd na własność;
  • leasing finansowy – w tym przypadku przedmiot leasingu zostanie zaliczony do majątku przedsiębiorcy, a do kosztów uzyskania przychodu może on zaliczyć odsetki raty leasingowej. Różnice widać także w kwestii podatku VAT – trzeba zapłacić go w całości z góry. Przedsiębiorca staje się właścicielem auta od razu po wpłacie ostatniej raty.

nowy samochód

Różnic między tymi dwoma rodzajami umowy jest jednak więcej. Aby podjąć dobrą decyzję na miarę swoich potrzeb i możliwości, warto skontaktować się z zaufaną firmą.

Na słowo komentarza zasługuje również zagadnienie leasingu samochodu sprowadzonego z Niemiec. Jeśli na rynku mnóstwo jest pojazdów z Polski, to czy warto szukać ich aż w Niemczech? Naszym zdaniem warto. U naszych zachodnich sąsiadów podejście do faktu posiadania i użytkowania auta jest zupełnie różne niż u nas. W Niemczech przeciętny człowiek kupuje nowoczesny samochód i jeździ nim 2, 3 lub 4 lata, a po upływie tego czasu – sprzedaje. W ten niezbyt skomplikowany sposób na rynek trafia całe mnóstwo aut w idealnym lub bardzo dobrym stanie technicznym, niewiele różniących się od nowego pojazdu z salonu. Trzeba pamiętać, że w Niemczech bardzo się dba o auta, a i stan nawierzchni dróg pozwala oszczędzać zawieszenie samochodu i zachować je w lepszym stanie. Dlatego też wybór samochodu zakupionego przez firmę w Niemczech będzie dobrym wyborem.

Leasing a kredyt – porównanie

Czym różni się leasing samochodu od kredytu? Oto porównanie najważniejszych informacji dotyczących obydwu rozwiązań, które być może pozwoli Wam zdecydować, które z nich jest lepiej dopasowane do Waszych potrzeb:

  • koszty – część publikacji branżowych podaje, że leasing jest droższy niż kredyt. Teza ta motywowana jest faktem, że firmy leasingowe muszą pożyczać pieniądze od banków aby udzielić finansowania auta. Stają się więc pośrednikiem, który również musi naliczyć swoją marżę. I rzeczywiście tak jest, z tym że w praktyce leasing wcale nie musi być bardziej kosztowny od kredytu. Wręcz przeciwnie – zwykle jest wręcz tańszy;
  • łatwość dostępu – aby wziąć kredyt, zwykle właściciele firm muszą przedstawić w banku swoją historię kredytową, która oczywiście powinna być krystaliczna. To poważna przeszkoda zwłaszcza dla młodych przedsiębiorstw, które na historię kredytową jeszcze nie zdążyły zapracować. Zupełnie inaczej będzie w przypadku wzięcia pojazdu w leasing – ta forma finansowania dostępna jest także dla nowego przedsiębiorstwa;
  • wpływ na zdolność kredytową – zakup auta na kredyt obciąża historię kredytową przedsiębiorstwa i może stawiać blokadę dla kolejnych zakupów finansowanych z pieniędzy pożyczonych od banku. Natomiast w przypadku gdy przedsiębiorca spóźni się z wpłatą raty, bank nie tylko umieści informację na ten temat w BIK-u, ale również może poddać dług windykacji. Trzeba jednak pamiętać, że windykacji podlega wyłącznie sam dług, nie dotyczy ona samochodu. Zupełnie inaczej jest w przypadku leasingu – ten nie ma żadnego wpływu na sytuację materialną przedsiębiorstwa, a ewentualne opóźnienia w spłacie kolejnych rat nie zostaną odnotowane w BIK. Gorszą wiadomością jest natomiast, że w przypadku postępowania windykacyjnego firma odbiera samochód, który wciąż jest przecież jej własnością;
  • prawo własności – zagadnienie to warto trochę rozwinąć. Kiedy firma finansuje zakup samochodu za pomocą środków finansowych pochodzących z kredytu, to pojazd ten od chwili podpisania umowy kupna – sprzedaży staje się jej własnością. W przypadku leasingu jest zupełnie inaczej – auto pozostaje własnością pośrednika do chwili spłaty ostatniej raty lub jego wykupu. Informacja ta jest niezwykle istotna z praktycznego punktu widzenia.

Korzyści z leasingu

Która z opcji wypada lepiej w powyższym zestawieniu? Już na pierwszy rzut oka widać, że właśnie leasing jest łatwiejszy i „przyjemniejszy” niż kredyt. Podsumujmy więc krótko jego największe zalety:

  • jest tańszy niż kredyt,
  • dostępny jest również dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczęli prowadzenie firmy i nie mają jeszcze żadnej historii kredytowej,
  • nie wpływa na zdolność kredytową, a więc firma może bez przeszkód starać się o kredyt na inne inwestycje,
  • brak wpisu do BIK-u w przypadku opóźnień w spłacie rat,
  • korzystne rozwiązania podatkowe dopasowane do potrzeb różnych przedsiębiorców,
  • usługi dodatkowe – czasami firmy oferują swoim klientom usługi dodatkowe takie jak obsługa serwisowa, pakiet assistance czy wymiana opon.

kluczyki do auta

Ale, aby zachować obiektywizm, musimy wspomnieć również o wadach tego rozwiązania. Oto one:

  • samochód wzięty w leasing pozostaje własnością leasingodawcy aż do chwili jego wykupu lub całkowitej spłaty,
  • zakończenie umowy przed czasem jest trudne i niekorzystne z finansowego punktu widzenia,
  • okres trwania umowy zwykle wynosi nie więcej niż 5 lat, a wiek pojazdu w chwili zakończenia umowy nie powinien przekraczać ośmiu lat – to oznacza, że w leasing można wziąć auto nie starsze niż trzyletnie. To wiąże się oczywiście z wyższą ceną zakupu niż w przypadku samochodu cztero – czy sześcioletniego.

Teraz już wiesz prawie wszystko i możesz podjąć świadomą decyzję odnośnie wyboru źródła finansowania zakupu auta firmowego. Pamiętaj, że decyzja, którą podejmiesz, będzie miała wpływ na kondycję Twojego biznesu i spowoduje wieloletnie konsekwencje. Dlatego też dobrze ją przemyśl i dokładnie rozważ wszelkie „za” i „przeciw” każdej z wymienionych opcji.

Jak sprawdzać oferty i podpisać korzystną umowę?

Leasing samochodu z Niemiec nie różni się w praktyce od leasingu auta z Polski. A jednak zawsze warunkiem powodzenia tego przedsięwzięcia będzie skorzystanie z oferty zaufanego pośrednika. Powinien on przede wszystkim mieć doświadczenie i kupować w Niemczech pojazdy sprawdzone pod względem stanu technicznego, przebiegu i bezkolizyjności. Zakup u pośrednika, który prowadzi rzetelnie dokumentację, z pewnością będzie dobrym krokiem i pozwoli Ci rozwijać firmę bez obaw o przyszłość i możliwość podjęcia kolejnych inwestycji.

Jak się przygotować i podpisać umowę, kiedy znajdziesz już firmę, która wzbudzi Twoje zaufanie? Procedura jest stosunkowo prosta. Będzie Ci potrzebny dowód osobisty, wniosek oraz numery NIP, REGON oraz KRS. Wystarczy podpisać dokumenty.

Leasing auta z Niemiec nie różni się w praktyce niczym od leasing samochodu z Polski. Ma dokładnie te same zalety, choć w dodatku możemy liczyć na dość młode auto w świetnej kondycji, zadbane, wypielęgnowane i doskonale wyposażone. To doskonałe wyjście dla każdego przedsiębiorstwa, także tego, które dopiero stawia swoje pierwsze kroki w świecie biznesu.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button