Znajomość branżowej terminologii jest niesamowicie ważna właściwie w każdym zawodzie. W przypadku transportu na dodatek nie brakuje skrótów, które pojawiają na różnych etapach przemieszczania towarów. Mogą dotyczyć np. ładunku, kosztów przewozu czy też umów. Poznaj ważne skróty odnoszące się do ładunku i sprawdź, co dokładnie oznaczają w branży transportowej.
LTL
Ciężarówka przewożąca towary może być załadowana częściowo bądź całkowicie. Skrót LTL pochodzi od angielskich słów Less than Truck Load i odnosi się do sytuacji, gdy ładunek pojedynczego klienta jest lżejszy niż maksymalne dopuszczalne obciążenie pojazdu i nie zajmuje całej dostępnej przestrzeni. W takiej sytuacji firmy przewozowe często decydują się na zapełnienie ciężarówki towarem z innych zleceń. Frachty drobnicowe pozwalają m.in. na zmniejszenie kosztów transportu zarówno dla właściciela floty, jak i jego klientów.
LCL
W branży transportowej można spotkać się również ze skrótem LCL, pod którym kryją się słowa Less than Container Load. Znaczenie jest zbliżone do LTL, a różnica polega na tym, że skrót LCL odnosi się do częściowego załadunku kontenerów, a nie ciężarówek. Z taką terminologią można zatem spotkać się w przypadku transportu drogą morską. Również w tym przypadku w celu optymalizacji kosztów przewozu wolna przestrzeń często jest przeznaczona na towar innych klientów.
FTL
FTL, czyli Full Truck Load, to przeciwieństwo LTL. Transport towaru z takim skrótem oznacza, że ładunek pojedynczego klienta wypełnia całą dostępną przestrzeń samochodu ciężarowego i jest zbliżony do maksymalnego obciążenia pojazdu. Fracht całopojazdowy cieszy się sporą popularnością ze względu na stosunkowo krótki czas załadunku i rozładunku. Wiele ważnych informacji o FTL i LTL można zdobyć w wirtualnej akademii TransEdu w ramach kursu dotyczącego transportu drogowego.
FCL
Relacja między FTL i FCL jest dokładnie taka sama jak w przypadku LTL i LCL. Skrót FCL odnosi się do frachtu pełnokontenerowego w transporcie morskim. Towar klienta zajmuje cały kontener czy też całkowicie go obciąża. Takie rozwiązanie jest optymalne dla cięższych ładunków, ponieważ koszt transportu jest liczony za kontener, a nie ciężar przewożonego towaru.
CFS
Ten skrót jest niezmiernie ważny dla osób związanych z transportem drobnicowym drogą morską. CFS, czyli Container Freight Station, to nic innego jak punkt konsolidacyjny, w którym zbierany jest towar drobnicowy przeznaczony do dalszego transportu. Stacje kontenerowe są przeważnie położone na terenie portu i często mają formę dużych magazynów. Mogą też znajdować się w pobliżu lotnisk bądź dużych węzłów kolejowych.
ITU
Pod skrótem ITU, czyli Intermodal Transport Unit, kryje się jednostka transportu intermodalnego. Mogą to być np. naczepy, nadwozia czy też kontenery. Charakterystyczną cechą transportu intermodalnego, nazywanego też transportem kombinowanym, jest przewóz ładunków z wykorzystaniem więcej niż jednego rodzaju transportu np. połączenie transportu drogowego i morskiego.