Artykuły

Kierowca ciężarówki / TIRa – jak nim zostać?

Praca kierowcy TIRa czy ciężarówki postrzegana jest jako mało wymagająca i praktycznie bezstresowa. Wydawać by się mogło, że nie ma nic bardziej pociągającego niż możliwość podróżowania w różne zakątki Europy, w dodatku za sowite wynagrodzenie i bez ciągłej kontroli pracodawcy. Czy rzeczywiście zawód kierowcy ciężarówki lub TIRa jest tak ciekawy i zachęcający?

Jakie wymagania należy spełnić, aby móc wykonywać zawód kierowcy ciężarówki/TIRa? Czy rzeczywiście można liczyć na wysokie zarobki? Jak wyglądają ograniczenia czasu pracy kierowcy ciężarówek? Jakie jest niezbędne wyposażenie kierowcy?

Czy warto zostać kierowcą ciężarówki?

Na pewno tak, ale to nie jest praca dla każdego. Jeśli lubisz spędzać czas w samochodzie, który jest dla Ciebie drugim domem, a dodatkowo lubisz być sobie sam sterem, żeglarzem i okrętem – to być może odnajdziesz się w zawodzie kierowcy. Rzeczywiście kierowca ciężarówki ma na trasach sporo swobody.

A kto nie odnajdzie się jako kierowca ciężarówki? Osoba, która źle znosi zmienny, obciążający tryb pracy albo taka, która nie może pogodzić się z rozłąką z najbliższymi lub przerasta ją pilnowanie i wypełnianie dużej ilości dokumentów. Jeśli dla Ciebie te kwestie nie są problemem – warto spróbować swoich sił w zawodzie kierowcy.

Dlaczego jeszcze warto być kierowcą ciężarówki? Powodów jest mnóstwo, a każdy kierowca ma zapewne własne. Wielu z nich jednak chwali sobie możliwość zwiedzenia ciekawych miejsc, których zapewne nigdy nie zobaczyliby gdyby wykonywali inny zawód. Mało jest zawodów, w których jednego dnia jesteś w Berlinie, a już następnego w Luksemburgu czy Monachium.

Co zrobić, aby zostać kierowcą ciężarówki?

Na pewno warto czerpać rzetelną wiedzę z profesjonalnych źródeł, na przykład z tego portalu: https://cpluse.pl/. Znajdziesz tu kursy i podcasty, dzięki którym dowiesz się, z czym rzeczywiście wiąże się podjęcie decyzji o wykonywaniu zawodu kierowcy ciężarówek. Poza tym jednak musisz spełnić kilka bardziej i mniej formalnych wymagań.

Prawo jazdy kategorii C + E

Prawo jazdy kategorii C + E to oczywiście podstawa jeśli chcesz zostać kierowcą zawodowym. Uprawnia on do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony (z wyłączeniem autobusu) oraz opisanym pojazdem z przyczepą lub naczepą. Kurs dla kierowcy TIR’a pozwoli Ci opanować manewrowanie ogromnym pojazdem, zupełnie innym niż samochód osobowy – jazda nim wcale nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać.

Kwalifikacje zawodowe – kurs o kodzie 95

Podstawowy rodzaj prawa jazdy C + E jednak nie wystarczy, aby móc szukać pracodawcy. Przyszłych kierowców czeka jeszcze dodatkowy kurs kwalifikacji zawodowych, na którym opanują teoretyczny materiał obejmujący:

  • prawo pracy,
  • czas pracy – obsługa tachografu,
  • bezpieczeństwo,
  • techniki transportu ładunków.

Kurs ten jest obowiązkowy zarówno dla kierowców pracujących w ruchu międzynarodowym, jak i w ruchu krajowym.

Czy potrzebne są dodatkowe kursy?

Inne rodzaje kursów nie są obowiązkowe. Kierowca zawsze może się jednak zdecydować na zdobycie kolejnych kwalifikacji i ukończyć kurs ADR (przydaje się gdy chcesz realizować pracę związaną z przewozem materiałów niebezpiecznych lub koncentratów spożywczych) lub kurs TDT (obsługa sprzętu do załadunku).

Wyposażenie kierowcy TIRa – co warto mieć?

Masz już prawo jazdy oraz dodatkowy kurs kwalifikacji zawodowych – czy możesz już usiąść za kierownicą ciężarówki? Pewnie! Zanim jednak to zrobisz, upewnij się, że Twoja ciężarówka jest wyposażona we wszystko, co jest konieczne, abyś mógł dobrze i bezpiecznie wykonywać swoją pracę: CB radio do komunikacji ze społecznością kierowców, tachografy, sprzęt do zabezpieczenia ładunku, odpowiednią odzież.

Jeśli czegoś na Twoim pokładzie brakuje, koniecznie uzupełnij te braki poprzez sklep dla truckerów. Znajdziesz w nim wszystko, co może Ci być w trasie potrzebne lub co po prostu może Ci ułatwić realizację zawodowych obowiązków.

Badania lekarskie i psychotechniczne

Każdy kierowca musi zostać poddany badaniom lekarskim i psychotechnicznym – są one przeprowadzane w czasie kursu na prawo jazdy. I właściwie wystarczą, aby móc szukać zatrudnienia w tej branży.

kierowca wsiadający do ciężarówki

Co jeszcze trzeba wiedzieć o pracy kierowcy TIRa lub ciężarówki?

Czego jeszcze wymaga praca kierowcy TIRa? Z jakimi trudnościami wiąże się jej wykonywanie? Ile czasu można spędzić za kółkiem? Na jakie warunki zatrudnienia można realnie liczyć w transporcie międzynarodowym i krajowym? Kto ponosi odpowiedzialność za dbanie o stan pojazdu? Jak często bywa się w domu?

Czas pracy

Kierowca TIRa może prowadzić pojazd nieprzerwanie przez maksymalnie 4,5 godziny. Po upływie tego czasu ma obowiązek zrobić trwającą 45 minut przerwę. Sumując, jego dzień pracy trwa od 13 do 15 godzin, z których może spędzić nie więcej niż 9 godzin za kółkiem. Do mierzenia czasu pracy i przerw służą tachografy, a prawo nakłada na każdego kierowcę obowiązek ich posiadania i używania.

Teoretycznie w czasie przerw kierowca nie powinien spędzać czasu w kabinie. W rzeczywistości jednak kierowcy często nie mogą inaczej zorganizować sobie odpoczynku i nie opuszczają pojazdu, śpiąc w nim i przygotowując posiłki. To także sposób na optymalizację kosztów ponoszonych w czasie wykonywania obowiązków służbowych (choć trzeba zaznaczyć, że pracodawcy wypłacają diety za każdy dzień pracy – ich wysokość zależy od rodzaju umowy).

Warto też wiedzieć, że ilość dni spędzonych w trasie jest różna, w zależności od rodzaju pracy. Pracownicy na trasach krajowych zwykle wracają do domów codziennie. Ci, którzy zdecydują się na pracę w transporcie międzynarodowym, wyjeżdżają w trwające nieraz trzytygodniowe trasy. Czas ten, podobnie jak miejsce rozładunku czy załadunku towaru, zależy od zapisów umowy.

Jak w każdym innym zawodzie, także w zawodzie kierowcy ciężarówek, wymagania i oczekiwania pracodawców (oraz oferowane przez nich warunki finansowe) są różne. Dlatego też wielu pracowników, zwłaszcza ci, którzy mogą już pochwalić się pewnym doświadczeniem w swojej profesji, zmienia pracę dość regularnie, wciąż poszukując dla siebie lepszych warunków.

Ile zarabia kierowca TIRa?

W internecie można z łatwością znaleźć informacje na temat zarobków oferowanych kierowcom przez pracodawców. Ogólnie można przyjąć, że zarobki wynoszą od 3 do 10 tysięcy złotych miesięcznie, przy czym niższe stawki oferowane są kierowcom ciężarówek pracującym w kraju. Kierowca wyjeżdżający w trasy międzynarodowe może liczyć, w zależności od swojego doświadczenia, na zarobki w wyższym przedziale – od ośmiu do dziesięciu tysięcy zł miesięcznie.

Co może obniżyć te całkiem niezłe zarobki? Oczywiście mandaty. A te mogą być wynikiem różnych przewin kierowców – braku przestrzegania przepisów ruchu drogowego czy nawet spowodowania kraksy, nieprawidłowej obsługi tachografu, niedostosowania się do zasad ilości godzin spędzonych za kierownicą i odpoczynków.

Kary, w zależności od rodzaju wykroczenia, wynoszą od około 150 do nawet 2000 złotych. Mandatem obciążony zostaje kierujący pojazdem, a nie jego właściciel. W efekcie może on doprowadzić do znacznego uszczuplenia ostatecznie zarobionej przez kierowcę kwoty pieniędzy.

Podsumowanie

Kierowca TIRa – praca tyleż ciekawa i pasjonująca (zwłaszcza dla osób ciekawych świata i pragnących doświadczyć jak najwięcej jego uroków), co wymagająca – wymagająca ciągłej uwagi, znajomości wielu przepisów, zasad i wytycznych, bycia w ciągłym ruchu i samodzielności oraz umiejętności radzenia sobie z długim czasem rozłąki z bliskimi. Jeśli te przeszkody nie są dla Ciebie problemem, to być może ten zawód jest właśnie dla Ciebie?

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button