Artykuły

Kiedy warto kupić opony run flat?

Często zdarza się tak, że po kupieniu nowego samochodu, otwierają się przed nami zupełnie inne możliwości, jeśli chodzi o dobór opon. Wykonując skok na przykład z segmentu samochodów kompaktowych do klasy średniej, możemy wybrać także opony run flat. Kiedy warto się na nie zdecydować?

Czym są opony run flat?

Opony typu run flat to specjalny rodzaj opon, który ma być bardziej odporny na trudy dnia codziennego. W skrócie – run flaty zapewniają mobilność nawet po przebiciu opony.

Nawet jeśli uszkodzimy oponę i stracimy powietrze, możemy przejechać jeszcze około 50-80 km z prędkościami do 50-80 km/h–dokładne parametry zależą od konkretnych modeli.

Dzieje się tak dlatego, że opony typu run flat mają wzmocnione ściany boczne i są wykonane z materiałów, które są odporne na wysokie temperatury.

Zdeformowana przez brak powietrza opona generuje znacznie większe tarcie i w efekcie temperaturę. Zwykła opona w takich warunkach bardzo szybko się przegrzewa i wręcz rozpada. Opona typu run flat jest skonstruowana tak, by znosić takie warunki nawet przez 80 km/h i 80 km, po czym również będzie nadawała się do wyrzucenia. Dystans ten można jednak wydłużyć lub lepiej zadbać o opony, jadąc wolniej lub zatrzymując się raz na jakiś czas, by zdążyły się schłodzić.

Opony run flat – kiedy warto je kupić?

Opony run flat to przede wszystkim wygoda użytkowania. Kupując komplet, nie musimy nawet wiedzieć, jak zmienić koło – do najbliższego zakładu wulkanizacji ma nam pomóc dojechać właśnie technologia run flat zwana też RFT.

W niektórych markach, szczególnie w BMW, takie opony weszły na stałe do użytku i często są zakładane już na pierwszy montaż. Niektórzy wulkanizatorzy nie chcą nawet zakładać innych opon do BMW, które oryginalnie były wyposażone właśnie w RFT, więc warto sprawdzić, jakie mamy opony i potwierdzić, czy wasz ubezpieczyciel wymaga stosowania takich opon, jak te, z którymi samochód wyjechał z fabryki.

W pozostałych sytuacjach wybór sprowadza się do tego, czy większy komfort użytkowania uzasadnia wyższą cenę. Jeśli uważacie, że wolicie stare dobre koła zapasowe lub dojazdowe – raczej pozostaniecie przy tradycyjnych rozwiązaniach.

Kiedy opony run flat się nie sprawdzą?

Tak docieramy do argumentów przeciw oponom typu run flat, z których pierwszym jest ten o wyższej cenie. Przykładowo, za zwykłe opony Continental ContiPremiumContact 5 zapłacimy około 400-500 zł, kiedy za wersje run flat możemy zapłacić nawet 200 zł więcej za sztukę, czyli o 800 zł więcej za komplet.

Kolejnym argumentem przeciw jest niższy komfort podróżowania. Sztywniejsze ściany boczne oznaczają, że opony w mniejszym stopniu odpowiadają za amortyzację nierówności. Dlatego też lepiej wybierać takie opony do samochodów, które mają wyjątkowo komfortowe zawieszenie.

Warunkiem koniecznym dla opon tego typu jest też posiadanie czujników ciśnienia w oponach. TPMS montowany jest obowiązkowo we wszystkich samochodach od 1 listopada 2014, ale wielu producentów stosowało go też wcześniej. Z oponami run flat czasem można nie zauważyć nawet utraty ciśnienia w oponie, dlatego samochód powinien być wyposażony w system, który poinformuje kierowcę o utracie ciśnienia w kołach.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem z oponami www.oponyprofi.pl

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button