Jazda jednośladami wymaga ogromnej precyzji i doświadczenia, jak również odpowiedniego wyposażenia. Ogumienie naszego motocykla czy skutera to kluczowy element zapewniający odpowiedni poziomu bezpieczeństwa dla motocyklistów. Ważne jest zachowanie prawidłowej przyczepności, w przeciwnym razie trudno o stabilną i pewną jazdę. Czym kierować się podczas wyboru opon do motocykla i skutera? Przyjrzyjmy się tematowi z bliska. Ciekawi? Zaczynamy!
Spis treści
Budowa opony
Z pozoru proste opony motocyklowe czy opony do skuterów skrywają w sobie wiele tajemnic. Każdy jej najmniejszy element nie jest dziełem przypadku, a projektu inżynierskiego. Szkielet opony, potocznie zwany karkasem czy osnową pozwala nadać oponie kształt, a ponadto zbiera wszelkie nierówności i obciążenia. Bieżnik pełni funkcję kontrolera właściwości trakcyjnych motocykla. Dodatkowo odprowadza z opony wodę i piach. Ścianki boczne opony są cienkie a zarazem wysoce odporne na odkształcenia. Dorzućmy jeszcze osnowę radialną, stalowe opasanie, wzmocnienie boku opony czy drutówke i budowę opon mamy opanowaną.
Rodzaje opon
Pośród opon motocyklowych wyróżnić można:
- oponę radialną,
- oponę diagonalną,
- oponę diagonalną opasaną.
Opona radialna – nitki kordu ułożone są promieniście. Pod bieżnikiem w celu stabilności odnaleźć można dodatkową warstwę kordu. Idealna dla motorów ciężkich, oraz dla motocyklistów lubiących szybką jazdę. Dodatkową warstwa kordu zmniejsza tarcie, a opona jest odporna na siłę odśrodkową i wysokie temperatury.
Opona diagonalna natomiast nitki kordu ułożone ma pod mniejszym kątem niż kąt 90° w stosunku do linii bieżnika. Nagminnie wybierana do motocykli typu Chopper czy Enduro. Opony idealnie sprawdzą się na bezdrożach dzięki swojej prostej budowie. Cechuje je duża wytrzymałość na czynniki zewnętrzne. Zaznaczyć należy, że prowadząc jednoślad na gumach diagonalnych, maksymalna prędkość z jaką możemy się poruszać wynosi 240km/h.
Ostatni typ ogumienia do naszych jednośladów to opony diagonalne opasane. Od poprzedniczek różnią się jedynie dodatkową warstwą kordu. Gwarantują większą stabilność podczas jazdy, oraz większą odporność na odkształcenia.
Różnice w oponach przednich i tylnych dedykowanych dla jednośladów
Opony dedykowane na przód mają inaczej klejony bieżnik niż opony, które rekomenduje zakładać się na tył motocykla czy skutera. Z pozoru bagatela sprawa, a ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa podczas jazdy. Dlaczego? Dlatego, że inny sposób klejenia bieżnika czy odmienny dobór mieszanek gumowych do opon przednich i tylnych, przekłada się na właściwości opon. Siła przyspieszenia mocniej zużywa koło tylne, a hamowanie obciąża przód.
Wybór odpowiedniej opony motocyklowej czy opony do skuterów do naszych ukochanych jednośladów zależy od typu motocykla czy skutera jaki posiadamy. Ponadto należy dobrać jej odpowiedni rozmiar do naszych kół. Jeśli rozmiar będzie nieprawidłowo dobrany, wówczas nawet najlepsze modele opon nie spełnią swojego zadania.Wymiar opony powinien zgadzać się z wymiarami podanymi w instrukcji pojazdu.
Jeśli na specyfikacji opony odnajdziesz symbol M/C, oznacza to, że nadadzą się one jedynie do motocykli. Opony do skuterów będą inne niż opony motocyklowe. Ogumienie skutera ma inne zadanie do wykonania niż np. ogumienie sportowego motocykla.
Wybierz odpowiednie opony i ruszaj w bezpieczną drogę !