Każdy kierowca powinien znać kilka podstawowych zasad, których stosowanie pomaga uniknąć kosztownych napraw sprzęgła w wyniku jego zużycia. Sprzęgło jest bowiem elementem, który najczęściej ulega awariom w wyniku nieumiejętnej obsługi kierowcy. Styl jazdy ma zatem kluczowe znaczenie w przedłużaniu żywotności tego elementu. W niniejszym poradniku dowiesz się jak efektywnie przedłużyć żywotność układu sprzęgłowego.
Spis treści
Pedał sprzęgła zawsze wciskaj do końca
Sprzęgło ulega najszybszemu zużyciu, gdy musi połączyć ze sobą wał napędowy i wał korbowy przy znacznej różnicy prędkości obrotowej obu tych elementów. Do takiej sytuacji prowadzi właśnie regularna zmiana biegów przy mocno wciśniętym pedale gazu i delikatnie wciśniętym pedał sprzęgła. Oznacza to, że każdy kierowca powinien wciskać pedał sprzęgła „do dechy”. Jest to kluczowy czynnik mający znaczny wpływ na żywotność całego układu. Szczególnie ma to wpływ na tarczę sprzęgła, która podczas normalnej równomiernej jazdy, a nawet ostrego przyspieszania, nie powinna się ślizgać. Tarcza sprzęgła powinna przylegać i nie poruszać się względem powierzchni koła dwumasowego ani docisku sprzęgła.W związku z tym warto zwrócić uwagę na to, czy pod sprzęgło nie dostały się różnego rodzaju przedmioty, takie jak dywanik, czy wycieraczka, które mogą utrudniać wciskanie pedału sprzęgła do końca. Z tego samego powodu nie zaleca się również prowadzenia pojazdu w butach na obcasie.
Prowadzi to zatem do wniosków, że jazda na pół-sprzęgle może skończyć się w podobny sposób. Należy pamiętać, że poruszanie się z pedałem sprzęgła wciśniętym jedynie do połowy to rozwiązanie, które sprawdzi się wyłącznie przy niewielkich prędkościach podczas manewrów parkowania, czy ruszania z miejsca. Kierowca powinien również unikać trzymania nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy, albowiem istnieje ryzyko, że pedał będzie mimowolnie i nieświadomie lekko dociskany. Nie dość, że może to wpłynąć na delikatne ślizganie się tarczy sprzęgła, to jeszcze znacząco skraca żywotność łożyska oporowego lub wysprzęglika centralnego.
Uważaj na hamulec ręczny
Niejednokrotnie kierowcy wykonują różnego rodzaju manewry w pośpiechu, działając w sposób wyuczony i automatyczny. Przykładem takiej sytuacji jest ruszanie z miejsca z delikatnie zaciągniętą dźwignią hamulca ręcznego. Prowadząc pojazd należy zwrócić uwagę, czy dźwignia jest opuszczona do końca – w przeciwnym wypadku przypalenie, czy też spalenie sprzęgła będzie tylko kwestią czasu. Gdy po takim zdarzeniu kierowca zauważy, że sprzęgło się ślizga powinien koniecznie i jak najszybciej zadbać o naprawę / wymianę uszkodzonych elementów.
Spalenie sprzęgła, a szybsze zużycie
Jednorazowe przypalenie tarczy sprzęgła nie oznacza od razu konieczności wymiany, niemniej jednak znacznie przyspiesza jego zużycie. Dodatkowo powtórzenie takiej sytuacji może sprawić, że cały układ będzie nadawał się do wymiany. Okładziny w tarczy sprzęgła ulegają przypaleniu i deformacji co uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie. Takie sprzęgło będzie się ślizgać lub zmieni się charakterystyka jego pracy w wyniku czego będzie się przegrzewać.
Przegrzewanie się tarczy sprzęgła, prowadzi do przegrzania koła dwumasowego (lub koła zamachowego, w zależności od zastosowanego rozwiązania technologicznego) oraz przegrzania docisku sprzęgła. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do pożaru. W wyniku przegrzania deformacji mogą ulec uszczelniacze wału korbowego lub skrzyni biegów. Stąd już krótka droga do wycieku oleju silnikowego lub skrzyni biegów, który może się zapalić.
Dowiedz się więcej o tarczy sprzęgła czytając artykuł https://www.sprzeglo.com.pl/tarcza-sprzegla/334
Ruszanie z piskiem opon i ruszanie z wyższych biegów
Złe nawyki podczas ruszania to kolejna z przyczyn szybszego zużywania się sprzęgła. Mowa tutaj o:
- ruszaniu z piskiem opon,
- ruszaniu z wyższych biegów.
Gwałtowne ruszanie z piskiem opon, czyli popularne „palenie gumy”, w połączeniu z częściowo zaciągniętym hamulcem ręcznym to pomysł dobry jedynie na pokazy driftingowe. Regularne doprowadzanie do takiej sytuacji skutkuje z reguły zapachem spalenizny w kabinie, co oznacza, że sprzęgło uległo spaleniu. Należy także unikać ruszania z innych biegów niż bieg pierwszy. W takiej sytuacji kierowca naraża układ sprzęgłowy na zbyt wysokie obciążenia. Taki styl jazdy nie przynosi żadnych korzyści ekonomicznych, prowadząc jedynie do skrócenia żywotności elementów układu – dotyczy to zarówno silnika, sprzęgła jak i skrzyni biegów.
Podsumowując, sprzęgło to element naszego samochodu, na który największy wpływ ma wiedza kierowcy i preferowany przez styl jazdy. Należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach, dzięki którym żywotność naszego sprzęgła ulega znacznemu wydłużeniu.