Poprawne smarowanie łożyska ma ogromny wpływ na jego działanie. Tworzy warstwę, która zapobiega ścieraniu się pierścieni i elementów tocznych. Dzięki temu istnieje mniejsze ryzyko korozji i zabrudzeń metalowych elementów.
Spis treści
Dlaczego należy smarować łożysko?
Smarowanie wspomnianego elementu jest bardzo ważnym i co tu dużo mówić – koniecznym etapem konserwacji. Dlaczego koniecznym? Choćby z racji samej konstrukcji łożyska. Znajdują się w nim pierścienie i elementy toczne, które gdyby nie warstwa smaru, stykałyby się ze sobą (elementy toczne obtaczają się po bieżniach łożyska). W efekcie powodowałoby to zużycie ścierne tych elementów, a samo łożysko szybko nadawałoby się do wymiany.
Dlatego smarowanie łożyska jest tak ważne – środek smarny tworzy warstwę chroniącą elementy przed zacieraniem, a sam metal przed korozją i wnikaniem zanieczyszczeń. Na odpowiednie smarowanie należy zwracać szczególną uwagę, kiedy pracuje ono w trudnych warunkach. Np. w skrajnie wysokich/niskich temperaturach, przy dużym obciążeniu, wibracjach, w warunkach dużej wilgotności lub przy dużym zapyleniu otoczenia.
Czym smarować? Co zrobić, aby smarowanie było skuteczne?
Środki smarne najczęściej wykorzystywane przy konserwacji łożysk do oleje i smary. Typ zależy od warunków, w których pracuje łożysko. Np. przy dużym ryzyku zanieczyszczeń lepiej sprawdzi się olej. Z kolei smar jest trudniej wypłukiwany przez wodę. Samo zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń do warstwy smarnej polega m.in. na przechowywaniu środków smarnych w szczelnych opakowaniach oraz dokładnym myciu urządzeń przed wykonaniem smarowania. Trzeba także pamiętać, iż nie wolno mieszać różnych rodzajów olejów czy smarów.
Aby smarowanie łożyska spełniało swoje zadanie, środek smarny należy często wymieniać (najlepiej zanim jeszcze utraci właściwości smarne). Jeśli używamy oleju, częstotliwość smarowania powinna zależeć od jego ilości oraz warunków pracy łożyska. Ważna jest także metoda smarowania olejem – zanurzeniowo lub obiegowa. W pierwszym przypadku rzadziej musimy wymieniać środek smarny, a w drugiej metodzie częstotliwość smarowania zależy od tego, ile razy olej przepływa przez łożysko.
Odpowiednie smary i oleje znajdą Państwo w sklepie Akcesoria CNC pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/14-chemia-przemyslowa
Smarowanie łożyska za pomocą smaru
Jeśli chodzi o smarowanie z zużyciem smaru, to tutaj metoda nakładania polega na nanoszeniu małych porcji środka jako uzupełnianie już zużytych warstwa starego smaru. Dla ułatwienia aplikacji dobrze jest użyć smarownicy ciśnieniowej. Prawidłowo doprowadzony smar powinien przebiegać przez kanał smarowy w oprawie, tuż obok czoła pierścienia zewnętrznego. Środek można także doprowadzić przez specjalne rowki smarowe (łożyska baryłkowe) lub wykonać specjalne otwory, aby stworzyć drogę odpływa dla nadmiaru smaru.
Jeśli szukają Państwo wysokiej jakości łożysk to warto sprawdzić ofertę sklepu Akcesoria CNC.