Artykuły

Jak polakierować samochód?

Jak wszyscy doskonale wiemy, karoseria samochodu jest pokryta specjalnym lakierem, który nie tylko zapewnia jej wspaniały wygląd, ale także stanowi pewien rodzaj dodatkowej ochrony blachy przed korozją i negatywnym wpływem warunków atmosferycznych. Lakierowanie jest wykonywane przez producenta samochodu podczas jego produkcji. Zazwyczaj konkretny kolor zostaje dobrany z dostępnej palety na życzenie klienta, jednak w skrajnych przypadkach producenci, którzy przygotowują pojazdy personalizowane na specjalne zamówienie, dopuszczają również możliwość wyboru koloru, którego normalnie nie ma w palecie, oczywiście za dodatkową opłatą. Sprawa ta dotyczy jednak samochodów nowych, kupionych w salonie – a co z autami używanymi?

Lakierowanie używanego auta

W przypadku pojazdów z drugiej ręki możliwości zmiany koloru auta są trzy: zgłoszenie się do firmy zajmującej się oklejaniem aut (należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe, które po pewnym czasie ulegnie zniszczeniu), zamówienie usługi w profesjonalnym zakładzie lakierniczym (opcja trwała, dobrej jakości, ale droga) oraz malowanie na własną rękę (taniej, ale wymaga przygotowania i umiejętności). Trzeba jednak pamiętać, że lakierowanie samochodu nie jest prostym i szybkim procesem, wymaga za to sporo pracy.

Sklep z akcesoriami polerskimi Ekemichal pozwoli Ci wyposażyć się we wszystkie niezbędne produkty do dbania o lakier Twojego auta!

Lakierowanie samochodu – jakie narzędzia są potrzebne i od czego zacząć?

Na samym początku trzeba wyraźnie zaznaczyć, że pod żadnym pozorem nie wolno malować auta bez wcześniejszego przygotowania i doboru odpowiednich materiałów. Tania farba w sprayu, którą można kupić w każdym sklepie budowlanym, nadaje się co najwyżej do oznaczania elementów na budowie domu czy drzew do wycięcia, a nie do detailingu pojazdów.

Wśród podstawowych narzędzi i materiałów, których będziesz potrzebował, aby móc przeprowadzić proces lakierowania auta samodzielnie od A do Z, znajdują się: szlifierka elektryczna lub pneumatyczna, materiały ścierne – dużo suchego i mokrego papieru ściernego o gradacji 1200 i 2000, farba akrylowa lub lakier epoksydowy, rozcieńczalnik, maski na twarz, okulary ochronne, taśma maskująca i gazety do maskowania, podkład, lakier bezbarwny, odkurzacz i najważniejsze dwa elementy, czyli sprężarka i pistolet lakierniczy.

Jeżeli chodzi o narzędzie, bez którego nie należy rozpoczynać lakierowania, czyli pistolet, to na rynku dostępnych jest wiele różnych modeli o zróżnicowanych specyfikacjach. Dobrej jakości pistolety lakiernicze można znaleźć na stronie sklepu Ekemichal, gdzie dostępne są również inne niezbędne sprzęty akcesoria.

No dobrze, wiemy już, co będzie nam potrzebne i jeśli mamy wszystko, co znajduje się na liście, to możemy powoli przystępować do przygotowywania przestrzeni, w której lakierowanie będzie się odbywać. Po pierwsze, należy zadbać o maksymalne oczyszczenie obszaru pracy. Tylko w ten sposób unikniemy pojawienia się na świeżym lakierze drobinek kurzu i brudu, które zniszczą cały efekt naszej pracy. Drugim krokiem będzie przygotowanie karoserii pojazdu. Przed rozpoczęciem lakierowania koniecznie należy ją dokładnie umyć, aby oczyścić ją z wszelkiego smaru i brudu drogowego.

Podczas czyszczenia samochodu, jeżeli zamierzasz malować także komorę silnika, progi wewnętrzne lub bagażnik, będziesz musiał także wyciągnąć z niego wszystkie przeszkadzające w tym elementy, a więc praktycznie rozebrać go, a po zakończonym lakierowaniu poskładać.

Przechodzimy do malowania

Kiedy już przygotujesz odpowiednio karoserię pojazdu, jak i przestrzeń, w której chcesz go malować, to możesz przejść do następnego etapu, jakim jest usuwanie starego lakieru. W tym celu potrzebne Ci będą takie narzędzia jak szlifierka i papier ścierny. Jest to proces, który wymaga całkiem sporo czasu, jednak, jeżeli chcesz osiągnąć najlepsze rezultaty, to warto zdjąć stary lakier do „gołej blachy”.

Po szlifowaniu przychodzi czas na gruntowanie, które jest jedną z bardziej skomplikowanych czynności, ponieważ w czasie tego procesu na zmianę malujemy i szlifujemy powierzchnię karoserii, a na końcu nakładamy podkład. Tak przygotowany pojazd jest już gotowy do lakierowania. Należy wymieszać farbę zgodnie z instrukcjami od producenta i nakładać powłokę lakierniczą przy użyciu tych samych technik natryskowych.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button