Zakup używanego auta to często kwestia pójścia na kompromis. Kupując nowy model z salonu mamy sporo opcji dobrania dodatkowego wyposażenia. Wybierając auto z drugiej ręki, przede wszystkim zwracamy uwagę na stan karoserii oraz czy pojazd jest całkowicie sprawny pod względem technicznym. Odpowiedzią na skromniejsze wyposażenie wynikające z wieku auta lub mniej doposażonej wersji mogą być akcesoria i dodatki dostępne na rynku.
Spis treści
Nowe felgi to ogromna zmiana całego auta
Nie bez powodu w sieci pojawia się coraz więcej ofert sprzedaży felg — zarówno nowych, jak i używanych. Ciekawa wizualnie felga to doskonały i jeden z prostszych (chociaż niekoniecznie najtańszy) sposóbw na poprawę wyglądu pojazdu. Coraz częściej kierowcy stawiają na większe rozmiary kół w swoich autach. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z prawem można korzystać tylko z rozmiarów homologowanych do naszego auta.
Oczywiście, zdecydowana większość felg stalowych raczej nie oferuje zbyt ciekawego designu i dużo lepiej jest zainwestować w felgi aluminiowe. Muszą one pasować rozmiarem i rozstawem śrub do samochodu. Na szczęście informacje o dopuszczalnych rozmiarach felg i opon bardzo łatwo znaleźć w sieci, a często także na słupku drzwi kierowcy, albo klapce wlewu paliwa. Dodatkowo decydując się na felgi inne niż dołączane przez producenta do danego modelu, warto wziąć pod uwagę też średnicę otworu centralnego oraz odsadzenie. Oprócz ciekawego wzoru warto zastanowić się nad ciekawą kolorystyką felg. Nieraz po prostu ładne koło w oryginalnym malowaniu przyciąga wzrok bardziej niż droższa, efektowna felga, w standardowym odcieniu.
Przydatnymi akcesoriami do kół mogą być dekielki zasłaniające otwory śrub, a także nakrętki na wentyle z logo marki pojazdu. Warto jednak pamiętać, że nie mogą one świecić. Bardzo łatwo w sieci znaleźć świecące zakrętki, które niestety pomimo ciekawego efektu, w Polsce są nielegalne.
Lifting dla zaawansowanych
Kolejny element wyglądu, który potrafi zmienić wiele. Auto obniżone (oczywiście z zachowaniem rozsądku) potrafi nabrać bardziej sportowego charakteru, a zastosowanie gwintowanego zawieszenia umożliwi szybki powrót do nieco normalnych parametrów. Jest to jednak mocno opcjonalna modyfikacja, która będzie wymagać większych nakładów finansowych. Najtańsze zestawy gwintowanego zawieszenia potrafią kosztować 600-700 złotych, jednak lepiej unikać niskiej jakości produktów i wybrać średnią półkę w przedziale cenowym 1500-2000 złotych. Wyższej klasy produkty to często 4-5 tysięcy. W każdym wypadku należy doliczyć kilkaset złotych na pokrycie kosztu robocizny.
Oryginalne oświetlenie
Wiele osób decyduje się na zamianę halogenów na ksenony bądź LED-y. Niestety bardzo często, kierowcy dokonują zmian niezgodnych z prawem. Jeżeli w danym modelu pojazdu przednie lampy występowały w wersji z ksenonami albo LED, zmiana jest możliwa. Często można spotkać się z pomysłem zamontowania żarówki wykonanej w nowszej technologii w oprawkę przeznaczoną do halogenów — to najgorsze możliwe rozwiązanie, za które policja może skonfiskować nam dowód rejestracyjny. Aby dokonać modyfikacji zgodnie z prawem, wymagana jest zmiana całych reflektorów. Mogą to być seryjne światła od danego modelu albo zamienniki (ale tylko z homologacją!). Muszą być również odpowiednio podłączone: ksenony wymagają systemu regulującego poziom i spryskiwacze, a LED-y odpowiednich czujników. Dodatkowo, praktycznie zawsze wymagana jest wymiana wtyczki zasilającej.
Inaczej jest w kwestii oświetlenia z tyłu samochodu. Zamienniki żarówek w technologii LED mogą być stosowane w tylnych reflektorach, a także jako podświetlenie tablicy rejestracyjnej, należy jednak zadbać o zachowanie wymaganej barwy światła:
- żółte światło kierunkowskazu (zależnie od rodzaju klosza może to oznaczać żółtą albo białą żarówkę)
- białe podświetlenie tablicy rejestracyjnej
- białe oświetlenie pozycyjne
Ważne, aby żarówki posiadały stosowną homologację, a także odpowiednią moc. Koszt zmiany oświetlenia może wynosić od kilkuset złotych za zmianę samego reflektora do nawet kilku tysięcy przy montażu ksenonów z całym wymaganym osprzętem.
Folia na szyby, a także karoserię?
Ponad 65% ankietowanych kierowców w badaniu SW Research z 2019 roku (Agencja Badania Rynku i Opinii) udzieliło odpowiedzi że jest zaznajomiona z takim produktem jak folia do przyciemniania szyb. Ponad 43% postawiło na folię zmieniająca kolor nadwozia. Skąd popularność tego rozwiązania? Otóż jest to stosunkowo tanie wyjście, które diametralnie zmienia wygląd naszego pojazdu.
Warto jednak pamiętać, że przyciemnianie szyb jest ograniczone przepisami. Zgodnie z aktualnym prawem możemy całkowicie manipulować wyglądem tylnych szyb pojazdu. Mogą one zostać całkowicie przyciemnione. Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku szyby czołowej (tutaj musimy zachować przepuszczalność światła minimum 75%), a także przednich bocznych (minimum 70%).
Ile kosztuje foliowanie auta? Przeciętnie zmiana koloru karoserii folią to wydatek rzędu 3-5 tysięcy złotych, a przyciemnianie szyb zazwyczaj od 400 do 800 złotych. Istnieją również specjalne folie, które nie tylko odmienią wygląd samochodu ale również zabezpieczą go przed zarysowaniami lub innymi rodzajami uszkodzenia lakieru. Takie rozwiązanie jest oczywiście o wiele droższe i decydują się na nie zazwyczaj posiadacze aut z segmentu premium.
Lepsze audio
Szczególnie w autach niższych klas kiepska jakość nagłośnienia jest mocno słyszalna. Często nie trzeba nawet wymieniać głośników, aby to poprawić. Pożądane efekty może przynieść wygłuszenie drzwi. Wymaga to jednak zastosowania materiałów odpowiedniej jakości. W dalszej kolejności można próbować zmiany głośników, dołożenia w bagażniku pokaźnego głośnika niskotonowego, a nawet wymiany radia. To ostatnie może oferować także inne opcje. Koszt wygłuszenia drzwi to koszt materiału (w okolicach 100-200 zł). Profesjonalna firma zajmująca się wyciszaniem aut może policzyć od 800 do nawet 1600 złotych za taką operację.
Nowoczesny panel radiowy
Jeszcze pod koniec ubiegłego tysiąclecia radio miało jedno zadanie: grać. Lata jednak lecą, a te z pozoru proste sprzęty rozbudowywane są o kolejne funkcje. Jeszcze 10 lat temu producenci, chcąc być innowacyjni, zaczęli projektować duże wyświetlacze multimedialne ze wbudowaną nawigacją. Dzisiaj nowoczesne radio to dotykowy ekran 2 DIN wykorzystujący możliwości Androida przede wszystkim do nawigacji i obsługi audio (zarówno z radia, jak i zewnętrznych nośników czy też serwisów streamingowych).
Warto pamiętać, że w tym wypadku „tańsze” bardzo często oznacza „gorszej jakości” i nie warto próbować oszczędzić kilkuset złotych, może się to objawiać bowiem w najlepszym wypadku nieprawidłowym działaniem radia, a w najgorszym: problemami z elektroniką. Decydując się na radio 2 DIN z Androidem, należy liczyć się z wydatkiem w granicach 600-1000 złotych.
Wspomaganie parkowania
Ciekawą opcją jest także montaż dodatkowych czujników parkowania, a także kamery. Zestaw czujników montowanych w zderzaku to koszt nawet kilkudziesięciu złotych. Zapobiega natomiast przypadkowemu „przeoczeniu” momentu, w którym nasze cofanie może zakończyć się stłuczką. Przeciętnie zestaw czujników składa się z 5 odbiorników montowanych w zderzaku, a także źródła sygnału dźwiękowego informującego o odległości od przeszkody. Bardzo pomocnym ułatwieniem jest także kamera cofania. Problemem w jej wypadku może być jedynie znalezienie miejsca na montaż ekranu.
Źródła:
- https://biuroprasowe-3m.prowly.com/52573-az-70-kierowcow-co-najmniej-raz-do-roku-zmienia-cos-w-swoim-samochodzie
- https://www.oponeo.pl/artykul/kolorowe-felgi-jak-odmienic-wyglad-samochodu-bez-tuningu
- https://francuskie.pl/radio-z-androidem-do-samochodu-czy-warto-kupic-opinie-instalacja-konfiguracja-kamery/