Niemal każda firma w pewnym momencie swojej działalności jest zmuszona skorzystać z usług transportowych. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw małych, jak na przykład niewielkie, prywatne manufaktury, jak i ogromnych, międzynarodowych firm obecnych na rynku międzynarodowym. Te drugie – gdy osiągną już odpowiedni status i środki finansowe – zazwyczaj same zaczynają odpowiadać za transport swoich produktów (czy na przykład półproduktów niezbędnych do ich wyrobu). Właściciele inwestują wtedy w całą flotę ciężarową, zatrudniają profesjonalnych, zawodowych kierowców, a także szereg innych pracowników odpowiedzialnych za logistykę.
W przypadku małych przedsiębiorców konieczne jest odnalezienie profesjonalnej firmy oferującej usługi transportowe i skorzystanie z jej oferty. Bardzo często ma to charakter stałej współpracy – nie ma bowiem sensu przy każdej okazji szukać nowego, niesprawdzonego przewodnika. W takiej sytuacji możliwe jest negocjowanie warunków tak, by były one jak najkorzystniejsze dla obu stron.
Rynek usług transportowych
Jak mają się usługi transportowe w Polsce? Jak wiele osób decyduje się na związanie swojego życia z tym właśnie zawodem?
Można by rzec, że Polska transportem stoi – w naszej ojczyźnie możemy bowiem wybierać spośród usług ponad stu trzydziestu tysięcy firm. Jest to imponujący wynik, który mimo wszystko nie zniechęca jednak młodych przedsiębiorców zakładających kolejne tego typu spółki.
Jak dokonać wyboru?
Wspomniana wyżej liczba funkcjonujących w naszym kraju firm przewozowych jest doprawdy imponująca – co oznacza ona jednak w praktyce dla przedsiębiorcy potrzebującego odnaleźć tę, która zaoferuje mu najlepsze usługi transportowe na najkorzystniejszych dla niego warunkach? Z jednej strony daje mu ogromne możliwości wyboru. Z drugiej jednak – jak wiemy dzięki pracom wybitnych psychologów społecznych – istnieje zjawisko zwane tyranią wyboru, które dowodzi, że – w dość dużym uproszczeniu – im większy posiadamy wybór, tym gorszego w efekcie dokonamy. Jak się przed tym ustrzec?
Na początek należy jasno określić kilka kwestii oraz odpowiedzieć sobie na pewne pytania, dzięki czemu uda się wybrać mądrze i rozsądnie. Po pierwsze – co właściwie zamierza się transportować? Czy są to przedmioty wielkogabarytowe, czy raczej drobnicowe? Po drugie – skąd dokąd mają zostać przewiezione? Czy będzie to przesyłka krajowa, czy na teren innego państwa? To pociąga za sobą kolejne możliwości – można bowiem wybierać spośród firm, które oferują usługi transportowe drogą lotniczą, kolejową lub morską.
Choć cena z całą pewnością jest czynnikiem istotnie wpływającym na wybór którego się dokona, nie warto kierować się tylko i wyłącznie tym aspektem. Niższe kwoty są z całą pewnością bardzo kuszące, natomiast może się okazać (choć wcale nie musi!), że idą one w parze z niższą jakością usługi. Wtedy na przykład transport potrwa dłużej, a przecież każdemu przedsiębiorcy zależy na czasie.
Kiedy już wybierze się firmę oferującą usługi transportowe, dobrze jest zapoznać się z opiniami na jej temat (umieszczanymi na przykład przez klientów w internecie). Choć nie zawsze są one rzetelne (czasem też mocno nacechowane emocjonalnie), mogą jednak nakreślić nam ogólny obraz przedsiębiorstwa, z którym zamierzamy nawiązać kontakt.