Według zaleceń wycieraczki w aucie należy wymieniać przynajmniej raz w roku. Czy większość kierowców się do tego stosuje? Zazwyczaj nie. Problem z sumiennością pojawia się szczególnie w przypadku tych osób, które jeżdżą stosunkowo rzadko. W ich wypadku nawet jeśli auto parkowane jest „pod chmurką”, ten element eksploatacyjny często zmieniany jest co kilka lat. To spory błąd!
Spis treści
Powody i obawy związane z wymianą
Komplet wycieraczek do przeciętnego auta to wydatek od około sześćdziesięciu do stu złotych. Czasem jest taniej, jeśli samochód nie posiada tego elementu dla tylnej szyby albo w przypadku gdy kupujący decyduje się na najtańszy, szkieletowy model za kilkanaście złotych. Nie jest to dużo, a jednak sporo osób wzbrania się przed takim zabiegiem.
Tymczasem degradacja pióra postępuje wraz ze skokami temperatury, działaniem promieni UV, oblodzeniem, a ponadto pod wpływem kiepskiej jakości płynu do spryskiwaczy. Kierowcy odkładają moment zakupu często ze względu na słabą orientację wśród rodzajów wycieraczek, ich mocowań i rozmiarów. Na szczęście w dobie internetu wybór jest prostszy – wystarczy znać model i rocznik posiadanego auta.
Od czego zacząć dobór wycieraczek?
Decydując się na nowe wycieraczki samochodowe, warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tych, które są obecnie zamontowane – przede wszystkim potwierdzając długość piór, która jest najczęściej różna dla strony kierowcy i pasażera. Jeśli do tej pory rozwiązanie danej firmy sprawowało się dobrze, można śmiało ponownie wybrać ten sam model – w procesach produkcyjnych zmiany zachodzą dość rzadko.
Na wszelki wypadek można też zapoznać się z systemem montażu. Najczęściej spotykany jest wygodny haczyk, ale w starszych autach można zetknąć się z mocowaniem na śruby lub bagnet. Osobne sposoby łączenia są dedykowane do aerodynamicznych wycieraczek bezszkieletowych, o tym też warto pamiętać.
Wycieraczki hybrydowe – dobra jakość w rozsądnej cenie
Polecanym, nowoczesnym rozwiązaniem są hybrydy. Ich cena jest o kilkanaście złotych wyższa niż w przypadku najpopularniejszych modeli szkieletowych. Jednak sytuacja ta rekompensowana jest lepszym zachowaniem wycieraczki przy wyższych prędkościach, w tym niższym hałasem, również w stanie spoczynku. Parametr ten osiągany jest dzięki specjalnej obudowie w górnej części konstrukcji, która oprócz ciekawego wyglądu oferuje lepszą aerodynamikę. Warto też pamiętać, że guma w hybrydach jest wzbogacana warstwą grafitu, wpływającą na lepsze zachowanie pióra w trakcie intensywnego deszczu.
Przede wszystkim mając przed sobą konieczność corocznej wymiany wycieraczek, nie należy się przed tym faktem wzbraniać. Tych kilkadziesiąt zaoszczędzonych złotych może być niewarte ograniczeń w bezpieczeństwie, jakie pojawiają się podczas ulewnych deszczy. A tych, ze względu na zmiany klimatyczne, jest w Polsce coraz więcej. Dobór nowych wycieraczek jest procesem niezmiernie prostym, a zakupy on-line dodatkowo ułatwiają całą sytuację.
Przeczytaj również: Wycieraczki samochodowe – czym kierować się kupując nowe wycieraczki?