Samochód traci na wartości już w momencie wyjechania z salonu. Już w tym momencie przestaje być samochodem nowym, a staje się autem używanym, co znacząco wpływa na jego cenę rynkową. Specjaliści szacują, że w ciągu pierwszych trzech lat użytkowania wartość samochodu spada aż o połowę. Jak w praktyce wygląda utrata wartości pojazdu? Kiedy jest ona największa? Co na nią wpływa?
Spis treści
Ważna jest marka
Utrata wartości handlowej pojazdu zależy od wielu czynników. Jednak jednym z najważniejszych z nich jest marka auta. Okazuje się, że są marki, których produkty wolniej tracą wartość niż inne. Co ciekawe – zjawisko to nie dotyczy wyłącznie marek klasy premią. Auta, które dłużej utrzymują wartość to:
- Hondy,
- Mazdy,
- Toyoty,
- Lexusy,
- Volkswageny,
- Audi,
- BMW,
- Mercedesy
Jak więc widać są to samochody japońskie i niemieckie. Dlaczego je spadek wartości pojazdu dotyka w mniejszym stopniu, niż inne marki? Powód jest jeden – jakość. Samochody tych marek słyną z wysokiej jakości wykonania, dzięki której auto wolniej się zużywa i w ogólnym rozrachunku może być dłużej eksploatowane.
Segment modelu
Marka to nie wszystko. Na utratę wartości wpływa także segment auta. Tutaj najwięcej tracą właściciele samochodów klasy średniej. W przypadku klasy premium – segmentu E i F sytuacja wygląda odrobinę lepiej. Są to samochody, które w momencie zakupu należą do drogich. W ciągu trzech lat od opuszczenia salonu auta te kosztują o 30-40% mniej, niż w momencie zakupu. Sytuacja ma się gorzej w przypadku wspomnianych już aut segmentu C i D. Są to modele niezwykle popularne i chętnie wybierane przez klientów. Po trzech pierwszych latach od zakupu tracą one od 35 do 45% swojej wartości.
Silnik
To naturalne, że jeden model jest sprzedawany w kilku wersjach silnikowych. Sytuacje, gdy dane auto ma dostępny tylko jeden rodzaj silnika, są wyjątkowe. Klienci lubią mieć wybór, więc producenci aut muszą go zapewniać. Tutaj trzeba pamiętać, że najszybciej na wartości tracą auta z silnikami o dużej pojemności. Wyjątkiem są niektóre samochody sportowe. One tracą dużo na wartości w pierwszych latach, ale później utrzymują ją na podobnym poziomie pomimo upływu czasu. Pod względem utraty wartości najlepiej jest wybierać samochody z silnikiem o pojemności mniejszej niż 2 litry.
Ilość właścicieli
To nie wina samochodu, że często wędrowało z rąk do rąk, ale niewątpliwie ma to wpływ na jego wartość. Wielu właścicieli w krótkim czasie może świadczyć o awaryjności i niezadowoleniu z samochodu albo o tym, że właściciel już wcześniej planował zmienić samochód, więc o niego nie dbał. To bardzo zniechęca kupujących, więc cena auta musi zostać obniżona, by zachęcić do jego zakupu. Dlatego też w wielu ogłoszeniach zaznacza się, że auto jest sprzedawane przez pierwszego właściciela.
Kraj pochodzenia
Pod tym względem nie będzie żadnych zaskoczeń. Najmniej tracą na wartości samochody zakupione w krajowym salonie. Te sprowadzane z zagranicy tracą na wartości dużo szybciej głównie ze względu na brak możliwości dokładnego sprawdzenia przeszłości pojazdu.
Historia serwisowa
Na utrzymanie wartości samochodu może też wpłynąć serwisowanie go w ASO. W takim wypadku wszystkie naprawy i przeglądy zostały wykonane przez fachowców danej marki, na nowych częściach (oryginalnych lub zamiennikach) i co najważniejsze – zostały one zapisane w historii serwisowej. Oznacza to, że są one do sprawdzenia i zweryfikowania. Dzięki takiej szczegółowej historii serwisowania samochód może stracić na wartości mniej, niż gdy jest on naprawiany u niezależnego mechanika.