
Przebita opona w samochodzie – zwłaszcza w najmniej oczekiwanym momencie – nie jest niczym przyjemnym. Powoduje uziemienie kierowcy, przynosi straty i wywołuje same negatywne emocje. Co gorsza – może zagrażać też bezpieczeństwu! W takiej sytuacji z pomocą przychodzi system Run Flat, czyli rozwiązanie, z którego coraz częściej korzystają posiadacze czterech kółek.
Spis treści
Czym są opony typu Run Flat?
To rodzaj opon samochodowych umożliwiających kontynuację jazdy po utracie ciśnienia, np. z powodu przebicia. Specjalna konstrukcja ścian bocznych, wzmocniona i bardziej odporna na deformacje, utrzymuje ciężar pojazdu nawet przy braku powietrza, zapobiegając gwałtownemu odkształceniu się ogumienia. Takie modele mają pewne ograniczenia związane z nieprzekraczaniem dystansu i prędkości w takiej sytuacji. Traktuje się je jako opcję dojazdową – do warsztatu lub bezpiecznego miejsca, zwykle przestrzegając zasady 80/80: maksymalnie 80 km/h i nie więcej niż 80 km odległości.
Nie jest to nowatorskie rozwiązanie czasów współczesnych. Już przed II wojną światową amerykański producent ogumienia Goodyear pokusił się o stworzenie opon na kształt Run Flatów. Z biegiem lat technologia ta ewoluowała, stała się bardziej zaawansowana i dostępna dla szerokiego grona kierowców. Zainteresowały się nią też inne marki, jak znany, francuski Michelin.
Wady i zalety opon z technologią Run Flat
Czy tak nowatorska technologia może mieć jakieś wady? Otóż jak każdy wynalazek ma ona swoje plusy i minusy, a te wyszczególniliśmy poniżej.
Zalety
- Jazda po przebiciu. Opony umożliwiają kontynuację jazdy na dystansie do 80 km z prędkością do 80 km/h.
- Wyższe bezpieczeństwo. Zmniejszają ryzyko utraty kontroli nad pojazdem po przebiciu.
- Brak koła zapasowego. Eliminuje potrzebę wożenia i wymiany koła zapasowego, oszczędzając miejsce i wagę.
- Odporność na uszkodzenia. Wzmocniona konstrukcja zwiększa odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Wady
- Cena wyższa od standardowych opon. Technologia Run Flat jest bardziej zaawansowana i wiąże się z wyższym kosztem zakupu ogumienia.
- Zwiększona masa ogumienia. Modele są cięższe od standardowych, co wpływa na masę pojazdu i może prowadzić do gorszych osiągów.
- Odczuwanie większego hałasu i gorsze tłumienie nierówności. Sztywna konstrukcja i mniejsza elastyczność powodują, że kierowca odczuwa większe wstrząsy i hałas.
- Ograniczone możliwości naprawy. Konstrukcja opon Run Flat często uniemożliwia naprawę uszkodzeń, dlatego konieczna jest ich wymiana.
- Szybsze zużycie. Sztywna konstrukcja i wyższa masa powodują, że opony Run Flat mogą zużywać się szybciej niż standardowe.
- Konieczność zamontowania czujników TPMS. Bez wdrożenia systemu TPMS może być trudno wykryć utratę ciśnienia w oponach i uniknąć jazdy na uszkodzonej oponie.
- Mniejszy wybór. Oferta ogumienia Run Flat jest mniejsza niż w przypadku standardowych opon.
Komu sprawdzą się opony Run Flat?
Opony Run Flat to rozwiązanie skierowane głównie do kierowców, którzy cenią sobie bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Powinny po nie sięgnąć osoby często podróżujące, pokonujące długie dystanse, np. przedstawiciele handlowi. W myśl zasady przezorny zawsze ubezpieczony także prywatne auto może jeździć na takich oponach, o ile jest konstrukcyjnie z nimi kompatybilne. Warto rozważyć tę opcję, szczególnie jeśli często jeździmy po drogach o niepewnej jakości lub nie chcemy utknąć na trasie. Należy jednak pamiętać o konieczności posiadania sprawnego systemu TPMS oraz, w miarę możliwości, dostosowanego zawieszenia.
Skąd wiadomo, że opona Run Flat jest przebita?
Jeżeli dojdzie do przebicia takiego ogumienia, kierowca może rozpoznać awarie na podstawie pewnych symptomów. Zwykle nie odczuwa on gwałtownego spadku ciśnienia, tak jak to ma miejsce w przypadku standardowych opon. Zamiast tego możne zauważyć na desce rozdzielczej komunikat pochodzący od systemu TMPS, poczuć zwiększony hałas czy lekkie drżenie lub wibracje kierownicy. Nierzadko oznaką jest także ściąganie auta.
Artykuł partnera