Artykuły

Czy powiększone zbiorniki paliwa do samochodów ciężarowych zmniejszą koszty transportu w Twojej firmie?

Zakup paliwa to jeden z głównych kosztów związanych z prowadzeniem firmy transportowej. Ogromne ilości zużywają szczególnie samochody ciężarowe, które pokonują długie, często międzynarodowe trasy. Rozwiązaniem pozwalającym oszczędzić na paliwie, a tym samym zmniejszyć koszty transportu w firmie jest instalacja powiększonych zbiorników paliwa. Jakie wymogi muszą one spełniać? Czy są legalne? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Czym są powiększone zbiorniki paliwa?

Powiększone zbiorniki paliwa to dodatkowe zbiorniki na paliwo, które są instalowane w celu zwiększenia zasięgu auta na jednym tankowaniu. Z reguły są one połączone z oryginalnym zbiornikiem przy użyciu specjalnych przewodów i pomp. Czy ich montaż jest legalny? Tak, ale wyłącznie pod warunkiem, że zostały wyprodukowane z najwyższej jakości materiałów oraz posiadają właściwą homologację, która dopuszcza je do użytkowania. Muszą być one również odpowiednio zamontowane, co oznacza jak najmniejszą ingerencję w fabryczną konstrukcję auta i jego podwozie. Z pewnością poradzi sobie z tym zadaniem sprawdzony producent zbiorników, który zaproponuje rozwiązania właściwe dla danego samochodu. Często najlepszym wyborem jest aluminiowy zbiornik paliwa, którego zaletą jest odpowiednia trwałość przy stosunkowo niskiej wadze.

Powiększone zbiorniki paliwa – redukcja kosztów transportu w firmie

Jak wspomniano we wstępie inwestycja w dodatkowe zbiorniki paliwa pozwala firmie transportowej zoptymalizować koszty zakupu paliwa. Z czego wynika oszczędność? Przede wszystkim z faktu, że mając możliwość zatankowania jednorazowo większej ilości paliwa można robić to na tych stacjach, na których jego cena jest niższa. Doskonale sprawdza się to w przypadku samochodów ciężarowych, które pokonują międzynarodowe trasy. W przypadku jazdy na zachód Europy optymalnym rozwiązaniem jest zatankowanie większej ilości paliwa w Polsce, po to by wystarczyło ono na pokonanie całej trasy. Wynika to z faktu, że w naszym kraju jest ono z reguły dużo tańsze niż we Włoszech, Niemczech, czy Francji. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku kursów wykonywanych na wschód, ponieważ wtedy korzystniejsze jest zatankowanie samochodu w Rosji, czy na Ukrainie. W tych krajach paliwo jest tańsze niż w Polsce.

Jak duża może być opłacalność? Wszystko zależy od liczby pojemności zbiorników, pokonywanych kilometrów oraz ilości kursów. Przykładowo tankując 300l dodatkowego paliwa po cenie niższej o 2zł firma transportowa oszczędza 600zł. Mnożąc to przez ilość wykonywanych kursów oraz ilość posiadanych samochodów oszczędności można liczyć w dziesiątkach tysięcy złotych miesięcznie.

Powiększone zbiorniki paliwa a możliwość odliczenia VAT-u

Posiadając powiększone zbiorniki paliwa i tankując w Polsce firma transportowa ma możliwość odliczenia 100% podatku VAT. W takim przypadku kwotę netto faktury zalicza się do kosztów prowadzenia działalności, a 100% podatku VAT jest odliczane w deklaracji VAT. Jest to kolejna oszczędność, która wynika z zatankowania większej ilości paliwa przed wyjazdem z kraju. Jak sytuacja wygląda w przypadku tankowania na zagranicznych stacjach?

Tankując paliwo za granicą można ubiegać się o zwrot VAT z 28 krajów należących do Unii Europejskiej oraz akcyzę z 7 krajów. Reguluje to dyrektywa rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r. określająca szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej. W celu uzyskania zwrotu VAT, należy złożyć wniosek elektroniczny do danego kraju członkowskiego i przedłożyć go również we własnym kraju. Minimalna kwota podatku, o którego zwrot można się starać to 400 euro kwartalnie (a dla wniosków składanych raz w roku 50 euro).

Jak widać tankowanie większej ilości paliwa w Polsce może być bardziej opłacalne również ze względów podatkowych oraz formalnych. Możliwość uzyskania zwrotu jest jednak korzystna w przypadku, gdy np. kurs kierowany jest do kraju niebędącego w UE. W takim przypadku można dokonać ostatniego tankowania w państwie wspólnoty, co pozwoli uniknąć tankowania w kraju, z którego firma nie otrzyma zwrotu podatku VAT.

Podsumowując należy stwierdzić, że montaż powiększonych zbiorników paliwa w samochodach ciężarowych pozwala firmie transportowej uzyskać duże oszczędności oraz zoptymalizować koszty prowadzonej działalności. Należy jednak pamiętać, by skorzystać w tym celu z oferty sprawdzonego producenta, który zadba by wszystko zostało prawidłowo wykonane i dysponuje wymaganą legalizacją. Przykładem może być starachowicka firma Arhen, która od 1993 roku zajmuje się produkcją i montażem najwyższej jakości dodatkowych zbiorników paliwa.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button