Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – NIE. Jest to związane z wieloma czynnikami a precyzyjnie mówiąc, jest uzależniona od budowy obu rozwiązań.
Nawigacja pojazdu jest na stałe zainstalowana w samochodzie lub jest to smartfon z niezbędnym oprogramowaniem. Zarówno odbiornik GPS wraz z anteną jak również mapy są integralną częścią rozwiązania. Odświeżanie pozycji jest duże i w praktyce jest niezauważalne. Pojazd sunie po elektronicznej mapie praktycznie w taki sposób w jaki fizycznie się porusza po drodze.
Monitoring GPS to skomplikowany i rozproszony system, w skład którego wchodzą następujące bloki:
- urządzenie telemetryczne zainstalowane w samochodzie,
- operator GSM transmitujący dane z pojazdu do serwera,
- serwer z aplikacją telemetryczną,
- komputer, na którym obserwujesz pojazd na mapie.
Od tego czy obserwowany pojazd na mapie na komputerze rzeczywiście znajduje się w wyświetlanej pozycji, czy był tam w przeszłości, zależy kilka od kilku czynników:
- konfiguracja urządzenia i interwał rejestracji pozycji GPS,
- opóźnienia wynikające z transmisji danych,
- opóźnienia wynikające z aktualizacji pozycji pojazdu na mapie cyfrowej systemu monitoringu GPS.
Powyższy podział i specyfikacja techniczna obu rozwiązań tj. system monitorowania GPS i nawigacja GPS, sprawia, że nawigowanie potencjalnego kierowcy za pomocą danych z systemu monitoringu GPS może być bardzo trudne lub nawet niemożliwe. Wystarczy, że lokalizator GPS rejestruje pozycję pojazdu co 30 sekund, 10 sekund zajmuje mu wysłanie do serwera i kolejne 10 sekund system monitorowania GPS potrzebuje na jej wyświetlenie. W sumie mamy 50 sekund a pojazd jadący z prędkością 50 km/h w ciągu sekundy przejeżdża około 14 metrów. W praktyce, to co obserwujesz na ekranie monitoringu GPS to historia.
Spis treści
Skąd się biorą dane w systemach monitorowania?
Pierwszą podstawową daną jest lokalizacja pojazdu GPS. Gdzie i kiedy przebywał dany pojazd. Dane te pochodzą z modułu GPS, który na podstawie danych z satelitów GPS oblicza swoją pozycję, czas, prędkość oraz kierunek jazdy.
Kolejną rzeczą są parametry jazdy pojazdu, które to pobieramy z cyfrowej magistrali CAN. W zależności od marki, modelu oraz rocznika pojazdu z magistrali CAN możemy pozyskać więcej lub mniej informacji. W 95% nowych pojazdów możemy pozyskać dane o stanie licznika, obrotach, prędkości, zużyciu paliwa, poziomie paliwa w zbiorniku, różnych kontrolkach na desce rozdzielczej, głębokości naciśnięcia pedału gazu oraz obciążenia silnika.
Czy lokalizator GPS do mały komputer?
Tak, to jest mały komputer, ale z ograniczonymi zasobami. Urządzenie telemetryczne nie jest komputerem klasy PC i nie posiada tak wielkich zasobów. Aby uzmysłowić wielkość danych na jakich operuje przykładem może być komputer, który jest używany przez Państwa na biurku w pracy.
- Lokalizator LX1 – pamięć RAM 44 kilo Bajty – dysk 1 mega Bajt
- Komputer PC – pamięć RAM 8 000 000 kilo Bajty – dysk 150 000 mega Bajt
Wniosek jest jeden. Lokalizator GPS ma niespełna 200 000 razy mniejsze możliwości niż Twój komputer PC.
Jak działa monitoring GPS a jak nawigacja.
Urządzenie GPS po podłączeniu do samochodu „nie wie” gdzie się znajduje. Uruchomienie lokalizatora GPS powoduje:
- sprawdzenie czy wszystkie główne podzespoły są podłączone,
- ustalenie możliwie jak najszybciej swojego położenia za pomocą satelitów GPS,
- ustalenie aktualnej godziny i daty,
- połączenie się z serwerem monitoringu GPS.
Taki proces zajmuje w zależności od dostępności satelitów od 3 – 30 minut. Jeżeli lokalizator GPS a w praktyce jego antena widzi niebo, czas jest zbliżony do 1-2 minut. Jeżeli jednak pojazd stoi w garażu, proces się nie zakończy do chwili jego wyjazdu na powierzchnię. W przypadku nawigacji GPS sprawa wygląda bardzo podobnie, ale dzisiejsza technologia pozwala na zapamiętanie ostatniej pozycji pojazdu i aktualizację zgrubną w takich miejscach jak garaż poprzez dane z czujników w kołach.
Podsumowując, kupując GPS monitoring stajesz się użytkownikiem technologii jako:
- kontrola gps pracowników czy nadzór gps nad flotą pojazdów,
- system zarządzania flotą pojazdów wraz z kontrolą zużycia paliwa,
- monitoring gps pojazdów i lokalizacja pojazdów.
Kupując nawigację GPS dojedziesz do celu ale nie dowiesz się z jaką prędkością jechał pracownik i dlaczego dwa dni temu nie dostarczył na czas paczki.
Paweł Gościcki
CEO LINCOR
a jak ten lokalizator kontroluje zużycie paliwa?
Lokalizator GPS kontroluje zużycia paliwa poprzez magistralę CAN. Po pierwsze odbiera dane o poziomie paliwa w zbiorniku a po drugie poprzez odczyt ilości podanego paliwa do silnika. W konsekwencji otrzymujemy dwie korelujące ze sobą wartości:
* ilości zużytego paliwa,
* ilości zatankowanego paliwa.
GPS ma z założenia więcej przewagi. Lokalizatory oprócz tego, że zapisują dane z trasy, to pozwalają na jej pełną analizę. Irek masz program do tego, żeby zobaczyć ile samochód spalił i jeszcze na bieżąco widzisz poziom.
Możecie polecić jakieś sprawdzone lokalizatory?