Artykuły

Auto z Niemiec. Czego się spodziewać przy sprowadzaniu samodzielnie?

Gdy chodzi o import auta z Niemiec, istnieje wiele możliwości. Możemy nabyć je na giełdzie, od handlarza na placu, a nawet kupić od prywatnego właściciela. Decyzja, czy wrócić pojazdem czy skorzystać z lawety, zależy od naszych kosztów. Każdy musi dokładnie przemyśleć, co będzie dla niego bardziej opłacalne. Poniżej znajduje się kilka praktycznych wskazówek dla tych, którzy planują zakup samochodu w Niemczech.

Pamiętamy też, że przed zakupem można sprawdzić stronę z ogłoszeniami samochodowymi czterykola.com.pl. Znajdziesz tam sprowadzone samochody z różnych krajów, i może akurat się uda kupić samochód w Polsce. Ale jeśli by się nie udało to przechodzimy do artukułu i tłumaczymy jak sprowadzić samochód z Niemiec samodzielnie.

Sprowadzenie na lawecie

Wynajęcie lawety nie zawsze eliminuje kłopoty z zakupami na giełdzie. Właściciel może przekazać nam dowód rejestracyjny, na którym brak adnotacji o wyrejestrowaniu, co oznacza, że i tak będziemy musieli czekać do poniedziałku. W przypadku sprowadzenia pojazdu na lawecie jedynym wymogiem jest adnotacja o wyrejestrowaniu pojazdu. Nowy nabywca wraca do Polski z dwoma dokumentami rejestracyjnymi (nr I i II – ten drugi to dawny Brief), które należały do poprzedniego właściciela.

Sprowadzenie od handlarza

Zakup od handlarza jest znacznie prostszy. Czasami już godzinę po zawarciu umowy możemy wracać do Polski samochodem. To możliwe, ponieważ pojazdy na placach handlowych są zazwyczaj już wyrejestrowane, a formalności związane z uzyskaniem nowych tablic są zazwyczaj załatwiane przez pracowników firmy. Handlarze często pożyczają od nas paszport albo przynoszą ze sobą kopię naszego dokumentu tożsamości. Choć nie zawsze jest to zgodne z przepisami, w Niemczech można załatwić wiele spraw załatwić szybko i bez osobistego udziału zainteresowanego, mając pewne znajomości.

Zakup od właściciela

Najtańszym rozwiązaniem jest zazwyczaj zakup bezpośrednio od właściciela. Jeśli uda się nam dogadać, abyśmy mogli wrócić do Polski na jego oryginalnych tablicach rejestracyjnych, jest to najlepsza opcja. Niemniej jednak, Niemcy zazwyczaj niechętnie zgadzają się na oddanie auta z tablicami, obawiając się, że nie wrócą one z powrotem, a nowy właściciel może spowodować wypadek podczas podróży powrotnej, co skutkuje utratą zniżki ubezpieczeniowej sprzedającego. Jeśli uda się nam jednak przekonać właściciela, pamiętajmy, że mamy zaledwie 3 dni na powrót do Polski, ponieważ w tym czasie ważne jest również (również w Polsce) ubezpieczenie auta.
Warto również wiedzieć, że zawarcie umowy z właścicielem wymaga zazwyczaj wizyty w niemieckim urzędzie komunikacji. Dzieje się tak dlatego, że aby zarejestrować sprowadzony pojazd, konieczne jest posiadanie adnotacji w niemieckim dowodzie rejestracyjnym o wyrejestrowaniu pojazdu.

W praktyce transakcje z właścicielami samochodów w Niemczech zazwyczaj wyglądają tak, że po negocjacjach i podpisaniu umowy, sprzedający i kupujący udają się wspólnie do urzędu komunikacji (Zulassungstelle). Właściciel Niemiec składa wniosek o wyrejestrowanie pojazdu i oddaje tablice. Następnie przekazuje dokumenty nabywcy, który z kolei składa wniosek o nowe dokumenty rejestracyjne (na swoje nazwisko), a także kupuje ubezpieczenie, co ogółem kosztuje od 100 do 150 euro.

Co potrzeba do rejestracji auta z Niemiec?

Załatwiłeś wszelkie formalności w Niemczech i teraz masz pojazd gotowy do rejestracji w Polsce. W tym celu udasz się do odpowiedniego wydziału komunikacji, dostosowanego do Twojego miejsca zamieszkania. Tam będzie konieczne złożenie wniosku o rejestrację samochodu sprowadzonego z Niemiec, a także przedstawienie swojego dokumentu tożsamości oraz potwierdzenia dokonanych opłat.

Jakie dokumenty będą niezbędne do zarejestrowania samochodu sprowadzonego z Niemiec?

Opłata akcyzy

W przypadku sprowadzenia auta z Niemiec jako osoba prywatna, nie ma konieczności płacenia podatku VAT. Niemniej jednak obowiązkowym obciążeniem jest akcyza. Dla pojazdów o pojemności silnika do 2000 cm sześciennych stawka wynosi 3,1%, natomiast dla aut z silnikiem o większej pojemności niż 2000 cm sześciennych wynosi 18,6%.

W przypadku hybryd stawki akcyzy wyglądają inaczej. Wynoszą one 1,55% dla samochodów hybrydowych o pojemności do 2000 cm sześciennych i 9,3% dla mocniejszych silników, jednak o pojemności nie przekraczającej 3500 cm sześciennych.

Opłatę akcyzową należy uiścić w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy.

Tłumaczenie dokumentów

Dodatkowym wydatkiem jest konieczność przetłumaczenia dokumentów otrzymanych od poprzedniego właściciela, a także umowy kupna-sprzedaży. W urzędzie komunikacji akceptowane są jedynie dokumenty w języku polskim, więc konieczne będzie skorzystanie z usług tłumacza przysięgłego do przetłumaczenia dowodu rejestracyjnego, umowy kupna-sprzedaży oraz karty pojazdu, jeśli taka została dostarczona.

Ważne badanie techniczne

Czy Twój samochód nie posiada aktualnego badania technicznego? Przyszedł czas, aby je przeprowadzić! Koszt takiej procedury to 99 złotych.

Przykładowa kalkulacja kosztów sprowadzenia auta marki Ford 2017r.

Zakładamy że silnik mamy ma 1998 cm, diesel. Auto kupilismy w cenie 15 000 euro.

  • Transport do Polski 1000 euro (ławeta)
  • Opłata akcyzy: 465 euro ( 15 000 * 3.1% )
  • Tłumaczenie dokumentów: Koszty mogą się różnić, przyjmujemy 300 zł jako przykładową kwotę.
  • Badanie techniczne: 99 zł
  • Opłaty rejestracyjne w Polsce: 350 zł

Sumując wszystkie koszty: 1000 euro + 465 euro, 300 zł + 99 zł + 350 zł. Razem ≈ 1700 euro

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button