Motoryzacja klasyczna

Audi A8 – historia, wersje i ich parametry

Polscy kierowcy uwielbiają niemieckie samochody i to jest fakt. Pojazdy koncernu z Ingolstadt cieszą się u nas szczególną popularnością, a seria Audi A8 jest na celowniku wielu entuzjastów motoryzacji. W związku z tym postanowiliśmy podsumować to i owo na temat tych maszyn. Mamy nadzieję, że dzięki temu ułatwimy komuś wybór samochodu rzeczywiście godnego wydanych pieniędzy.

Początki Audi A8

No cóż, seria A8 ma już swoje lata, ale nic nie wskazuje na to, że Audi zaprzestanie produkcji w najbliższym czasie. To byłoby rozczarowujące, ponieważ te samochody sprzedają się znakomicie, a wielu ekspertów zauważa, że stanowią kwintesencje charakteru koncernu na rynku luksusowych sedanów. Wszystko zaczęło się w roku 1994. Wówczas pojawił się model pierwszej generacji, który stał się ulubionym pojazdem europejskich prezesów, menadżerów, polityków… Wszystkich tych, którzy chcieli podkreślić swój status oraz praktyczne podejście do podróży. No bo takie właśnie jest każde audi a8. Eleganckie, wytworne i niesłychanie rzetelne w codziennym użytkowaniu.

Aluminium od samego początku było podstawowym materiałem karoserii. Do tego kierowcy dostali duży zakres silników do wyboru oraz aż 6 poduszek powietrznych. Co jednak najbardziej interesujące, wtedy też na rynku pojawiło się słynne Quattro. Ten typ napędu najbardziej wyróżnił A8 w segmencie limuzyn, wcześniej bowiem tożsamy był wyłącznie z samochodami rajdowymi. Audi umieściło swój silnik wzdłużnie i dało mu do współpracy układ TorSen. Rezultatem stała się relatywnie ciężka maszyna, którą można było prowadzić bardziej płynnie, niż to było do tej pory możliwe w segmencie aut biznesowych. W normalnych warunkach napęd Quattro pozwala bowiem na przeniesienie 60% momentu obrotowego na oś tylną, a gdy zmienia się sytuacja, wartość ta automatycznie wzrasta do 80%. Nic dziwnego, że limuzyna z taką technologią osiągnęła pozycję lidera.

Przez następne 5 lat niewiele się zmieniło. W 1999 roku auto przeszło pierwszy facelifting. Mało co jednak zmieniono, ponieważ poprzednik cieszył oczy na tyle sprawnie, że konkurencja zaczęła go naśladować. To mówi bardzo dużo o samochodzie, prawda?

Parametry nowszych generacji

Pierwsza generacja zakończyła swoją historię jesienią 2002 roku. Niemniej już dwa miesiące później pojawiła się druga generacja, której wzmocniono zawieszenie, a napęd rozłożono na obie osie. Stuprocentowo aluminiowe nadwozie tymczasem zostało powiększone. I tak dość spora limuzyna stała się jeszcze bardziej przestronna. W 2005 pojawił się model audi a8 z ultranowoczesnym wówczas silnikiem benzynowym wyposażonym w układ zasilania FSI. 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic z kolei zyskała uznanie za ogólną sprawność i niezawodność. Do tego dorzućmy ceramiczne hamulce oraz większe opony i mamy menedżerski samochód na wszystkie warunki pogodowe.

Do dyspozycji klientów było aż 10 wersji. Najsłabsza to 2.8 FSI miała 210 KM i max. 238 km/h, podczas gdy przyśpieszenie od 0 do setki wynosiło w tym przypadku 8 sekund. Spalanie: 8,3 l/100 kilometrów. Po drugiej stronie stała wersja 4.2 TDI V8. 326 koni i prędkość maksymalna 250 km/h przy spalaniu przekraczającym 9 litrów na setkę.

Wkrótce potem pojawiło się audi a5 2008, czyli lżejsza i zgrabniejsza alternatywa dla A8. Nadwozie w wersji coupé zachwyciło zwłaszcza młodszą klientelę z segmentu menedżerskiego, a gdy w końcu pojawiła się opcja cabrio – nie było lepszej limuzyny na lato. Stare dobre A8 tymczasem pozostało w segmencie większych gabarytów. Trzecia generacja z roku 2009 powstała na płycie podłogowej MBL. Tym razem klienci mieli tylko 5 wersji do wyboru, trzy silniki na benzynę i dwie jednostki wysokoprężne. Z czasem dodawano jednak nowe możliwości. I tak w końcu trzecia generacja audi a8 jest obecnie dostępna z najprostszym benzyniakiem 2.0 TFSI hybrid. To jednostka rzędowa z wtryskiem bezpośrednim. Uzupełniona została silnikiem elektrycznym, który świetnie uzupełnia podstawowy układ napędowy. Ma 4 cylindry i 245 KM. Przyśpieszenie do setki: 7,7–7,9 sekund. Prędkość maksymalna: 228–235 km/h. Emisja dwutlenku węgla w cyklu mieszanym wynosi zaś 144–149 g/km, co daje jej pozycję Euro 6 według norm europejskich.

Najmocniejszy silnik trzeciej generacji to 4.2 TDI clean diesel. Klienci dostają w tym przypadku 385 KM i rewelacyjne przyśpieszenie na poziomie 4,7–4,9 s. Jest to imponujące, zważywszy na to, że ten model waży grubo ponad 2 tony. Emisja spalin też jest niestety spora i wynosi 194–197 g/km. Prędkość maksymalna natomiast jest ograniczona elektronicznie i wynosi 250 km/h.

Najnowsze Audi A8

Oczywiście niemalże wszystkie modele audi A8 mają centralny zamek, jak i wysokiej klasy wyposażenie wnętrza, w tym komfortowe fotele oraz inne udogodnienia. Pod tym względem dominuje oczywiście najnowsza generacja samochodu, która pojawiła się w 2017 roku, a w 2021 przeszła facelifting. To wciąż masywny 4-drzwiowy sedan klasy biznes o zbliżonych parametrach względem trzeciej generacji. Entuzjastom lżejszych maszyn o bardziej sportowym charakterze polecamy zerknąć na audi a5 coupe.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również
Close
Back to top button