ArtykułyTechnika samochodowa

AdBlue – co to jest? Zalety, działanie, kluczowe informacje

Wtryski AdBlue (substancja składająca się z mocznika i wody demineralizowanej) są bardzo popularnym zjawiskiem w samochodach posiadających silniki wysokoprężne. Ich podstawowym zadaniem jest zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. AdBlue udanie współpracuje z systemami SCR, dzięki czemu nie ma żadnych problemów z rozłożeniem groźnych dla środowiska tlenków azotu. Pozostaje nam się zastanowić nad tym jakie jeszcze korzyści niesie za sobą wodny roztwór mocznika AdBlue oraz ile można z niego wyciągnąć. Poszerzenie wiedzy w tym zakresie może nam przynieść wiele satysfakcji. W ten sposób zadbamy o swoje silniki, dostosujemy się do panujących norm i zadbamy o okoliczne środowisko. Z taką wiedzą powinni się zaznajomić wszyscy nasi znajomi, którzy na co dzień poruszają się po drogach samochodami.

AdBlue – co to właściwie jest? Co trzeba wiedzieć o wtryskach AdBlue?

Jak już zostało wspomniane AdBlue to powszechnie znany wodny roztwór mocznika, którego stężenie wynosi około 32,5 %, natomiast resztę składową stanowi woda demineralizowana – około 67,5%. Co najważniejsze roztwór ten jest gromadzony w osobnym zbiorniku. Powinniśmy mieć na uwadze to, że wlew AdBlue może się znajdować w kilku różnych miejscach:

  • obok wlewu paliwa,
  • w bagażniku,
  • pod maską użytkowanego samochodu.

Dokładnie to sprawdźmy, abyśmy mieli pewność, iż z omawianego wtrysku korzystamy w poprawny sposób i nie działamy na niekorzyść środowiska. Jeśli mamy co do tego wątpliwości poprośmy o pomoc zaznajomione z tematem osoby, które podpowiedzą nam, gdzie w naszym samochodzie znajduje się zbiornik AdBlue oraz w jaki sposób powinniśmy z niego korzystać.

AdBlue – kluczowe informacje dla osób zmotoryzowanych

Przydatną informacją będzie dla nas to, że omawiany AdBlue jest znakiem towarowym, a jego największym producentem jest popularny koncern Yara. W Polsce produkcją zajmuje się natomiast Grupa Azoty. To wysokiej klasy środek do katalizatorów, który w znaczącym stopniu pomoże nam ograniczyć emisję szkodliwych tlenków azotu. Skupmy się na tym, aby wybierać roztwór wyprodukowany zgodnie z normą ISO 22241. Dzięki temu możemy mieć przekonanie, że substancja w żaden sposób nie zaszkodzi środowisku i nie okaże się niebezpieczna w działaniu/użytkowaniu.

AdBlue – podstawowe zalety

Warto pochylić się w tym miejscu nad podstawowymi zaletami substancji o nazwie AdBlue. Jest ich naprawdę sporo, dlatego też nikt nie powinien mieć wątpliwości, co do słuszności korzystania z takiego roztworu (wtrysków). Dwa główne zadanie AdBlue to z całą pewnością:

  • znaczne zmniejszenie dotychczasowego poziomu zanieczyszczenia środowiska,
  • zgodność z unijnymi normami (związanymi z szeroko pojętą emisją gazów).

Kluczowe w tym wszystkim może się okazać również właściwe ustawienie silnika, co pomoże nam zmniejszyć zużycie paliwa o około 4-6 procent. Oczywiście samodzielne działania w tym zakresie mogą się okazać niezadowalające, dlatego warto bazować jedynie na wiedzy oraz umiejętnościach profesjonalistów. Dzięki temu mamy pewność, że osiągniemy optymalne ustawienie silnika i AdBlue zacznie działać na wielu różnych płaszczyznach. Jak widać może się nam to opłacić, więc nic dziwnego, że wielu kierowców jest zadowolonych z użytkowania wspomnianej wyżej substancji.

Dużym udogodnieniem dla zainteresowanych kierowców jest także to, że właściciele pojazdów wyposażonych w zbiorniki (wtryski) AdBlue mogą liczyć na mniejsze podatki i niższe opłaty drogowe na terenie Europy. Warto to sprawdzić i dowiedzieć się na jakie konkretnie obniżki można liczyć. To bardzo przydatne zwłaszcza przy częstych i dłuższych podróżach. Jeśli nie za bardzo się na tym znamy możemy udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego, w którym fachowcy zajmą się prawidłowym ustawieniem silnika, a do tego zaznajomią nas z tematami związanymi z użytkowaniem AdBlue.

AdBlue – na jakiej zasadzie to działa? Czego nie można zlekceważyć?

AdBlue działa na stosunkowo prostej zasadzie, chociaż trzeba się na tym dość dobrze znać, aby nie popełnić jakichś błędów. Roztwór mocznika jest wstrzykiwany bezpośrednio do katalizatora, co ma niebagatelny wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Ze wstrzykiwanej substancji pod wpływem wysokiej temperatury zacznie się uwalniać amoniak i wejdzie w reakcję z tlenkami azotu. Tym sposobem dojdzie do przekształcenia groźnych związków w nieszkodliwą parę wodną oraz lotny azot.

Kluczową sprawą będzie dla nas oczywiście to, aby roztwór dotarł w wyznaczone miejsce. Trzeba to robić na spokojnie i z właściwym zaangażowaniem. Jeśli nie wiemy jak się za to zabrać poprośmy o pomoc bardziej doświadczone osoby, które w przeszłości miały już styczność z substancją AdBlue. Pamiętajmy również o tym, aby nie korzystać z AdBlue przy zbyt niskich temperaturach (od około -12 stopni Celsjusza), ponieważ dojdzie wtedy do tzw. procesu krystalizacji, co może wpłynąć na zapchanie układu wydechowego. Wszystkie istotne informacje zostaną nam udzielone w renomowanym warsztacie samochodowym.

AdBlue – ile to może kosztować?

Pozostało zastanowić się nad tym ile konkretnie może kosztować wstrzykiwanie roztworu wodnego mocznika AdBlue. Na całe szczęście nie będzie to dla nas zbyt duży koszt, ponieważ za 10 litrów substancji (jedno opakowanie) zapłacimy około 40-50 złotych. Jeśli decydujemy się na taki krok na stacji paliw możemy mieć pewność tego, że cena za litr będzie się wahała w okolicach 2-2,5 zł. Kluczowe jest jednak to, że nie na każdej stacji będziemy mogli sobie na to pozwolić. Sprawdźmy jakie stacje w naszej okolicy umożliwiają wstrzykiwanie AdBlue, a następnie na nie pojedźmy.

Jeśli chodzi o średnie zużycie AdBlue powinniśmy wiedzieć o tym, że jest to bardzo zadowalająca wartość, która nie przekracza z reguły 1,5 litra substancji na 1000 przejechanych kilometrów. W sytuacji, gdy poziom roztworu mocznika spadnie do zera musimy liczyć się z tym, że nasza podróż zostanie zakończona, a samochód nie ruszy z miejsca. Uważnie to kontrolujmy, aby zabezpieczyć się przed przykrymi niespodziankami (zwłaszcza na dłuższych trasach).

AdBlue – krótkie podsumowanie

Wtryski AdBlue cieszą się coraz większą popularnością w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. AdBlue to wysokiej klasy substancja do katalizatorów będąca roztworem wodnym mocznika (32,5% mocznika i 67,5 % wody demineralizowanej), która współpracuje z systemami SCR.

Omawiany roztwór znajduje się w osobnym zbiorniku, a ten może być z kolei umieszczony w trzech różnych miejscach: pod maską samochodu, w bagażniku oraz obok wlewu paliwa. Podstawowe zadania AdBlue to niewątpliwie zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska (rozłożenie groźnych tlenków azotu) i zgodność z unijnymi normami z zakresu emisji gazów. Substancja ta powinna być wyprodukowana zgodnie z normą ISO 22241, dzięki czemu nie będzie niebezpieczna i nie zagrozi środowisku.

Jeśli korzystanie z wtrysków AdBlue będzie połączone z właściwym ustawieniem silnika może nam to przynieść spore korzyści w zakresie mniejszego zużycia paliwa (o 4-6 procent). Najlepiej jeśli zajmą się tym fachowcy z warsztatu samochodowego. Dodatkowo właściciele samochodów z takimi wtryskami mogą liczyć na mniejsze podatki i niższe opłaty drogowe w Europie.

Zasada działania AdBlue jest dość prosta. Substancja jest wstrzykiwana do katalizatora i na skutek wysokiej temperatury uwalnia się z niej amoniak, które wchodzi w reakcję z tlenkami azotu i przekształca szkodliwe związki w lotny azot (niegroźny) oraz parę wodną. Jeśli chodzi o cenę AdBlue musimy liczyć się z tym, że za jedno opakowanie (10 litrów) przyjdzie nam zapłacić około 40-50 złotych, natomiast możemy udać się też na stację paliw (nie wszystkie mają taką możliwość) i zapłacić na niej około 2-2,5 zł za litr. Szacuje się, że 1,5 litra substancji starcza na około 1000 kilometrów, lecz jeśli poziom roztworu spadnie do zera dalsza jazda samochodem nie będzie możliwa. Warto to kontrolować zwłaszcza na nieco dłuższych trasach.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button