Kiedy samochód wpada w dziwne drgania, zwłaszcza podczas przyspieszania, może być to oczywistym powodem do niepokoju. Zwiastuje to najczęściej usterkę związaną z kołami. Takie usterki mogą mieć jednak różny charakter i zupełnie odmienne sposoby i koszty naprawy. Nie ulega jednak wątpliwości, że trzeba to zdiagnozować jak najszybciej.
Spis treści
Czego dowiesz się z tego wpisu?
- Bicie koła podczas jazdy – jakie mogą być przyczyny?
- Jak naprawić bicie w kole podczas jazdy?
W skrócie
Przyczyny bicia koła podczas jazdy mogą należeć do poważnych usterek, ale mogą być również związane z mało znaczącym problemem, np. kamieniem w bieżniku kół. Część usterek, które wywołują bicie kół, daje się usunąć bardzo szybko i tanio. Część jednak wymaga głębszej diagnostyki i wygeneruje wyższe koszty naprawy. Niewątpliwie jednak należy podjąć się rozwiązania problemu jak najszybciej.
Przyczyny bicia koła podczas jazdy
Zanim mechanik przejdzie do diagnozowania tego, dlaczego pojawia się bicie kół na kierownicy, warto opowiedzieć mu o tym, w jakich okolicznościach pojawiają się drgania i wibracje. Już z taką wiedzą z pewnością łatwiejsze będzie znalezienie potencjalnych przyczyn i usuwanie usterki. Poniżej opisaliśmy najczęstsze powody pojawiania się bicia kół.
Bicie kół na kierownicy podczas przyspieszania i hamowania
Jeżeli bicie kół najbardziej wyczuwalne jest podczas przyspieszania i hamowania, usterka może dotyczyć kilku elementów związanych m.in. z układem hamulcowym:
- skrzywione tarcze hamulcowe,
- koło dwumasowe w skrzyni biegów (głównie wtedy, gdy wibracje odczuwamy podczas puszczania pedału sprzęgła),
- usterka układu przeniesienia napędu (podczas mocniejszego wciśnięcia pedału gazu),
- zużyta przekładnia, jeśli drgania pojawiają się podczas przyspieszania po zmianie biegów (warto pamiętać, że jest to cecha niektórych francuskich marek, np. Renault, i wówczas niewiele będziemy mogli z tym zrobić).
Przyczyny mechaniczne bicia kół
Koła: felgi i opony
Wibracje zarówno na kierownicy, jak i w całym nadwoziu mogą być wyczuwalne wtedy, gdy usterka dotyczy kół. I z reguły nie są to bardzo poważne usterki. Mogą się do nich zaliczać: źle wyważone koła, skrzywione felgi (np. po najechaniu na krawężnik), przebita lub słabo napompowana opona, guz na oponie czy kamień, który utknął w jej bieżniku. Usunięcie tego typu usterek zazwyczaj nie jest ani czasochłonne, ani drogie.
Układ hamulcowy
Bicie kół podczas hamowania zazwyczaj spowodowane jest jednym: krzywymi tarczami hamulcowymi. Przy takiej usterce kwalifikują się one do wymiany. W jaki sposób tarcze mogą się wykrzywić? Najczęściej dzieje się tak wtedy, gdy podczas jazdy zostaną mocno rozgrzane, a następnie samochód wjedzie w głęboką kałużę. Tarcze mogą się zahartować, a to spowoduje, że ich powierzchnia nie pozostanie idealnie płaska.
Układ zawieszenia
Bicie piasty koła, zużycie wahacza czy łożyska koła – te elementy są newralgiczne, jeśli chodzi o płynność i brak drgań podczas jazdy. Jeśli występuje problem związany z piastą, wahaczem lub łożyskiem, możemy wyczuwać niepożądane drgania. Czasem mogą one być wywołane również skrzywieniem wahacza. Tego rodzaju usterki muszą być diagnozowane jak najszybciej i usuwane w dobrym warsztacie. Należą one również do droższych napraw, niż wymiana tarcz hamulcowych czy opon.
Układ kierowniczy
Drgania wywołane usterką układu kierowniczego pojawią się niezależnie od stylu jazdy kierowcy czy prędkości, z jaką przemieszcza się auto. Ich przyczyną może być uszkodzony drążek kierowniczy (wówczas nie tylko odczujemy drgania, ale usłyszymy także stuki) lub luzy w przekładni kierowniczej. Tego rodzaju usterki również należy diagnozować i usuwać w profesjonalnym warsztacie, ponieważ mogą mieć kolosalny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo stukanie i drgania pogarszają sam komfort podróżowania samochodem.
Awarie silnika a bicie kół – czy to ma związek?
Co ciekawe, na występowanie drgań w samochodzie może mieć wpływ również funkcjonowanie silnika i układu przeniesienia napędu. Poniżej opisujemy, jakie dokładnie przyczyny za tym stoją.
- Silnik: niesprawny układ paliwowy lub awaria instalacji gazowej, brak paliwa, uszkodzone świece zapłonowe.
- Układ przeniesienia napędu: zużycie wału napędowego, przegubu wewnętrznego lub zewnętrznego, awaria półosi napędowej.
Bicie kół podczas jazdy – koszty naprawy
Jednoznaczne określenie kosztu naprawy takich objawów jest trudne, bo ich przyczyny są bardzo różne. Najprostsze usterki uda się usunąć już za kilkadziesiąt złotych. Jeśli jednak naprawa będzie poważniejsza, musimy być gotowi na kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych.
W sklepie motoryzacyjnym nocar.pl znajdziesz szeroki asortyment części samochodowych, akcesoriów, sprzętu warsztatowego czy chemii samochodowej, która pozwoli Ci utrzymać swój pojazd w doskonałej kondycji.
Źródło zdjęć: freepik.com