Artykuły

Jak umyć tira i samochody ciężarowe?

Dbanie o czystość samochodów ciężarowych jest ważne z wielu powodów. Zadbany pojazd dłużej zachowuje swoją wartość i jest wizytówką firmy. Tir to także narzędzie pracy kierowcy i często jego drugi dom. Zachowanie czystości poprawia zatem warunki i bezpieczeństwo pracy. Sprawdź, jakie są metody mycia samochodów ciężarowych.

Jak dbać o czystość samochodów ciężarowych?

Utrzymanie samochodów ciężarowych w czystości przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim regularne usuwanie zabrudzeń, zarówno z karoserii i plandeki, jak i wewnątrz pomaga zachować sprawność techniczną pojazdu. Wydłuża to żywotność wielu podzespołów i pozwala utrzymać wartość samochodu, ponieważ zapobiega np. korozji.

Ponadto regularne mycie tirów jest ważne ze względu na bezpieczeństwo i warunki pracy kierowców. Trzeba mieć świadomość, że czyste szyby to dobra widoczność, a czyste reflektory to prawidłowo doświetlona droga. Przy tym utrzymanie porządku we wnętrzu pojazdu jest ważne dla kierowcy, dla którego tir to drugi dom podczas długich tras. Co więcej, warto pamiętać, że samochód ciężarowy reprezentuje firmę. Czysty i zadbany pozytywnie wpływa na odbiór przez klientów.

Kompleksowe czyszczenie samochodów ciężarowych obejmuje takie czynności, jak:

  • czyszczenie wnętrza – odkurzanie, pranie tapicerki, mycie i konserwacja elementów plastikowych i gumowych
  • czyszczenie karoserii i plandeki – mycie tira z zewnątrz jest wyzwaniem ze względu na gabaryty, ale także konieczność dostosowania technologii czyszczenia do materiałów, z których jest zbudowany.

Czytaj więcej: Kompleksowe czyszczenie pojazdów w dużych flotach samochodowych

Metody mycia samochodów ciężarowych

Technologia mycia samochodów ciężarowych powinna być dobrana w taki sposób, aby niezawodnie i szybko usuwać zabrudzenia, takie jak plamy smoliste, oleje, błoto oraz osady sezonowe (np. sól drogowa, pyłki kwiatowe, pozostałości po owadach i liściach). Jednocześnie istotne jest, by była bezpieczna dla powierzchni i nie powodowała uszkodzeń. Karoserię i plandekę samochodów ciężarowych można myć na 2 sposoby:

  • Mycie ręczne – manualne mycie tirów jest procesem długotrwałym i wymagającym wysiłku.
  • Przekłada się to na większe zużycie wody i środków czyszczących, a także wyższe koszty operacyjne dla firmy.
  • Mycie automatyczne – mycie samochodów ciężarowych w myjni jest szybkie, ekonomiczne i skuteczne. W przypadku dużej floty samochodów użytkowych dobrym rozwiązaniem jest budowa myjni na terenie firmy, co pozwala optymalizować koszty i oszczędzać czas. Marka Kärcher oferuje myjnie mobilne oraz portalowe dla tirów.

mężczyzna myje tira myjką ciśnieniową Karcher

Mobilne myjnie dla samochodów ciężarowych i tirów

Mobilne myjnie dla aut ciężarowych są ekonomicznym rozwiązaniem dla firm posiadających niewielką flotę pojazdów. Nie wymagają bowiem budowy skomplikowanej infrastruktury myjni ręcznej czy bezdotykowej. Przy tym proces czyszczenia może się odbywać zarówno w budynku, jak i na zewnątrz. Mycie polega na prowadzeniu obrotowej szczotki wokół stojącego pojazdu.

Przykładem myjni mobilnej dla tirów jest system RBS marki Kärcher. Myjnie jednoszczotkowe przeznaczone są do kompleksowego czyszczenia pojedynczych pojazdów użytkowych, takich jak samochody ciężarowe, autobusy i ciężarówki z naczepą o wysokości do 4,2 metra.

Głównym elementem mobilnej myjni RBS jest napędzana silnikiem, obrotowa szczotka pionowa, którą prowadzi się wokół pojazdu. Ma ona specjalnie zaprojektowane włosie, które skutecznie usuwa wszelkiego rodzaju zabrudzenia i jednocześnie jest delikatne dla powierzchni. Co więcej, szczotkę można dopasować do kształtu pojazdu, co przekłada się na dokładniejsze czyszczenie. Zaopatrzono ją bowiem w koło regulujące, które umożliwia wykrywanie pionowych konturów samochodu, oraz mechanizm przechylania szczotki nawet o 10°.

Czyszczenie karoserii brązowej ciężarówki w myjni portalowej

Myjnia RBS wyposażona jest także w specjalny system dozowania środka czyszczącego. Ilość nanoszonego roztworu reguluje się wygodnie za pomocą pompki. Dzięki temu można ograniczyć zużycie środków myjących i obniżyć koszty przy zachowaniu wysokiej skuteczności usuwania zabrudzeń. Warto także zwrócić uwagę na prostą i wygodną obsługę. Stabilność i łatwe prowadzenie zapewniają 2 koła prowadzące oraz 4 rolki samonastawne. Specjalna osłona chroni zaś osobę obsługującą myjnię przed rozbryzgami wody podczas pracy szczotki. Przesuwanie wokół pojazdu ułatwia elektryczny napęd, a także ergonomiczny uchwyt, po którego zwolnieniu ruch szczotki zostaje zatrzymany.

Inwestycja w myjnię jednoszczotkową jest opłacalna nie tylko ze względu na możliwość szybkiego i ekonomicznego mycia tirów, ale także z uwagi na długoletni okres eksploatacji. System RBS zbudowany jest bowiem z wysokiej jakości komponentów. Stabilna rama wykonana jest z lekkiego, odpornego na korozję aluminium. Ponadto mobilna myjnia może być używana w dowolnym miejscu i jest łatwa w przechowywaniu.

Dowiedz się również więcej: Jak skutecznie czyścić maszyny i pojazdy budowlane

Myjnie portalowe dla floty użytkowej

Do mycia samochodów ciężarowych przeznaczone są także automatyczne myjnie portalowe (bramowe). Podczas czyszczenia pojazd stoi nieruchomo, a nad nim porusza się portal z zamontowanymi szczotkami pionowymi i poziomymi oraz innymi systemami, np. do nanoszenia środków myjących i konserwujących oraz suszącymi. Konstrukcja myjni zajmuje niewielką przestrzeń i zapewnia możliwość szybkiego mycia tirów.

W ofercie Kärcher dostępna jest stacjonarna myjnia portalowa TB o szerokości 2,90 metra oraz maksymalnej wysokości wynoszącej nawet 5,05 metra (konstrukcję stalową dostosowuje się do indywidualnych potrzeb). Ponadto portal wyposażony jest w 3 szczotki i programy mycia indywidualnie dobierane do stopnia zanieczyszczenia karoserii. Automatyczna myjnia portalowa to rozwiązanie umożliwiające kompleksowe mycie samochodów ciężarowych w krótkim czasie i przy minimalnym nakładzie pracy.

Regularne mycie ciężarówek jest konieczne. Aby zminimalizować nakłady finansowe z tym związane, warto zainwestować w myjnię mobilną lub portalową. To rozwiązanie opłacalne pod wieloma względami.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button