Artykuły

Serwis i legalizacja tachografów. Gdzie najlepiej to wykonać?

Tachografy to urządzenia stosowane w pojazdach ciężarowych i do przewozu osób. Ich zadaniem jest rejestracja jazdy i związanych z nią wydarzeń. Przed rozpoczęciem korzystania ze sprzętu konieczne jest wykonanie kalibracji i legalizacji tachografu. Ponadto urządzenie wymaga serwisowania. Na czym to polegają i gdzie najlepiej przeprowadzać te czynności?

Czym jest tachograf?

Najprościej rzecz ujmując, tachograf to urządzenie, które rejestruje pracę urządzenia. Przede wszystkim zapisuje wskazania licznika prędkości, ale też przejechaną drogę, chwilową prędkość, okres jazdy kierowcy i inne jego aktywności. Niektóre urządzenia wyposażone są również w funkcje dodatkowe, takie jak na przykład rejestracja pracy silnika. Wyróżniamy dzisiaj dwa główne rodzaje tachografów:

  • Tachograf analogowy – modele starszego typu, zapisujące dane na papierze.
  • Tachograf cyfrowy – modele nowocześniejsze, zapisują dane na nośnikach pamięci.

Czym jest tachograf

Od 1985 roku montaż tachografów w pojazdach o wadze całkowitej ponad 3.5 t oraz w tych wykorzystywanych do przewozu więcej niż 9 osób jest obowiązkowy. Od 2006 roku musi to być tachograf cyfrowy. Warto podkreślić, że kierowcy niezbędna jest karta do tachografu. Każdy, kto prowadzi samochód wyposażony w to urządzenie, musi wyrobić specjalną kartę kierowcy.

Na czym polega legalizacja tachografu?

Aby wytłumaczyć, czym jest legalizacja tachografu, należy najpierw wyjaśnić, w jakim celu montuje się to urządzenie. Otóż rejestracja funkcjonowania pojazdu jest przeprowadzana w celu redukcji liczby wypadków spowodowanych przez zmęczonych kierowców, prowadzących pojazdy zbyt długo, bez dostatecznie długich przerw. Ponadto tachograf służy również do nadzoru pracy kierowców przez pracodawców. Zatem choć legalizacja tachografu to obowiązek pracodawcy, większość wykonuje to również ze względu na własny interes. Jednak na czym polega legalizacja?

Legalizacja to tak naprawdę potwierdzenie przeprowadzenia kalibracji tachografu. Polega ona na wprowadzeniu lub aktualizacji danych dotyczących pojazdu i jego specyfiki. Wszystko po to, aby rejestrowane dane były zgodne z rzeczywistością. Kalibrację należy wykonać w ciągu 14 dni od rejestracji pojazdu. Następnie powinna być powtarzana co 2 lata.

Gdzie legalizować tachograf?

Zarówno tachograf cyfrowy, jak i tachografy analogowe można legalizować w stacjach kontroli pojazdu oraz w specjalistycznych warsztatach. Wybierając warsztat, polecamy udać się do takiego, który posiada autoryzację producenta pojazdu. Są to najlepsze podmioty na rynku, ponieważ producenci pojazdów sprawdzają ich kompetencje przed podjęciem współpracy. Można mieć wtedy pewność, że tachograf jest w dobrych rękach i legalizacja zostanie przeprowadzona w sposób prawidłowy. Ponadto można również liczyć na profesjonalny serwis tego sprzętu. Jak wszystkie inne urządzenia, tachografy również mogą ulegać awariom.

Redakcja magazyn-motoryzacyjny.pl

Pasjonat motoryzacji, od lat związany z samochodami. W wolnym czasie fan Roberta Kubicy i formuły 1. Uwielbia mocne "muscle cars" jak również nowoczesne samochody elektryczne. Ukończył Politechnikę Wrocławską na wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button