Większości z nas zależy na zachowaniu samochodu w jak najlepszej kondycji wizualnej. Sama pielęgnacja to jednak za mało, by uchronić lakier przed rozmaitymi uszkodzeniami, w tym np. przed nadmiernym działaniem promieniowania UV. Istnieje jednak skuteczny sposób zabezpieczenia pojazdu tak, by nawet mimo upływu lat wciąż wyglądał jak nowy.
Spis treści
Co to jest folia ochronna PPF?
Od pewnego momentu zjawisko jakim jest oklejanie samochodów zyskało na popularności. Dziś coraz więcej pojazdów zaraz po wyjechaniu z salonu trafia na swego rodzaju zabieg. Wówczas pokrywa się go specjalną folią poliuretanową w wybranych przez właściciela obszarach. W tym przypadku mamy do czynienia ze specjalnie rozciągliwym tworzywem. Taka folia do oklejania samochodu ma specjalne właściwości, dzięki którym jest w stanie chronić lakier i inne powierzchnie (jak np. klosze reflektorów) uchronić przed drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Będą to np. zadrapania powierzchni kluczykiem, czy nawet delikatne obcierki. Poza tym takie folie samochodowe odbijają różne rodzaje promieniowania.
Dziś oklejanie aut folią stało się w zasadzie normą. Wiele pojazdów jest zabezpieczonych choćby w minimalnym zakresie w miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia. Poliuretan jest tworzywem, któremu można we właściwy sposób nadać niemal dowolnym kształt. Pokrycie nimi nawet nietypowych od strony designu samochodów nie stanowi problemu.
Jak przygotować auto do oklejenia?
Zanim jeszcze przyjdzie nam w głowie pomysł nałożenia folii ochronnej na auto, musimy uzmysłowić sobie kilka kwestii. Pojazd musi być do podobnego zabiegu w odpowiedni sposób przygotowany i nie będziemy w stanie samodzielnie tego wykonać. Oczyszczenie jego powierzchni, a często nawet korekta lakieru jest niewykonalna w warunkach domowych. Nawet gdyby udało się nam doprowadzić samochód do idealnego stanu, sam przejazd do zakładu zajmującego się profesjonalnym oklejaniem samochodów wiąże się z ryzykiem zabrudzenia karoserii.
Dlatego też wszelkie czynności w tym zakresie powinny zostać wykonane właśnie tam. Zresztą żaden specjalista nie zgodziłby się na inny wariant. Dokładne umycie karoserii to tak naprawdę początek przygotowań. Zanim nastąpi docelowe oklejanie folią samochodu, uprzednio wcześniej trzeba dokonać dokładnej inspekcji lakieru lub lamp, które mają zostać osłonięte. Proces ten odbywa się przy sztucznym i bardzo intensywnym świetle. Dopiero potem można przejść do dalszych działań.
Jak przebiega proces oklejania
Być może samo oklejanie samochodów folią nie jest przesadnie skomplikowaną czynnością, jednak wymaga ona niebywałej staranności na każdym etapie. Inaczej efekty mogłyby zostać uznane za rozczarowujące. Prace nad samochodem można rozpocząć wówczas, gdy jego powierzchnia została w pełni przygotowana.
Ważne jest też to, by wszelkie pracy odbywały się w miejscu, gdzie nie występuje ryzyko pylenia. Temperatura wewnątrz powinna wynosić od 18 do 20 stopni Celsjusza, gdyż są to najlepsze warunki, kiedy mamy w planach oklejanie samochodu folią bezbarwną. Choć z początku wszystko wygląda jakby nie do końca pasowało do siebie, wraz z kolejnymi pociągnięciami spasowanie systematycznie wzrasta.
Zanim klient będzie mógł odebrać swój samochód, zwykle po wszystkim musi upłynąć jeszcze od 12 do 24 godzin. W tym czasie aktywuje się klej. Lepiej, żeby pojazd wcześniej nie opuszczał warsztatu. Po odczekaniu mamy pewność, że powłoka ochronna utrzyma się na samochodzie przez długi czas. Poprzez odpowiednią pielęgnację można jeszcze ten okres znacznie wydłużyć.
Czy folia ochronna jest trwała
Żadne magiczne powłoki czy cudowne preparaty nie są tak trwałe, jak umiejętnie nałożona folia. Jednak sam komponent może od siebie odbiegać jakością. Dlatego najlepiej wybierać warsztaty, które nie oszczędzają na materiałach. Wówczas mamy pewność, że o ile prace przeprowadzano z odpowiednią starannością, folia utrzyma się przez długi czas w doskonałej kondycji.
Z reguły okres ochrony może wynosić nawet kilka lat od momentu aplikacji. To dobra wiadomość dla posiadaczy np. pojazdów wziętych w leasing. Coraz więcej takich osób decyduje się na oklejanie auta folią. Sam zabieg wystarczy, by mieć spokój przez cały okres kilkuletniej umowy.
W zależności od wolnych środków i potrzeb z pewnością wypadałoby rozważyć, czy nie pokryć folią np. reflektorów. Nietrudno je uszkodzić, a koszty ewentualnej wymiany z własnej kieszeni mogą znacznie obciążyć nasze finanse. To pewnego rodzaju forma ubezpieczenia na wypadek, gdyby powierzchnia ich powierzchnia miała zostać zarysowana, o co tak naprawdę nietrudno.
Cena oklejania samochodów
Stawki za tego rodzaju usługi są zależne przede wszystkim od zakresu prac. Za oklejanie samochodu w Warszawie przyjdzie nam zapłacić od 1500 złotych netto w górę. W podstawowym wariancie ochrona obejmuje np.: lampy, lusterka, klamki, czy tylną przestrzeń bagażnika.
Za niemalże kompletne foliowanie samochodu w Warszawie zapłacimy od 5 tysięcy złotych netto w górę. Górny pułap ogranicza zakres pracy i rozmiar samochodu. Pozostaje pytanie, czy to dużo jak za taką ochronę? Zważywszy na potencjalne korzyści z niej płynące – zdecydowanie nie. Ewentualne renowacja lakieru po latach bez trudu może przewyższyć ten koszt.
A czy przy wymianie żarówek , bądź innych napraw , nie będzie ona sprawiała problemu ? Przyjemnie przyswaja się wiedzę , czytając artykuły . Pozdrawiam .