Chip tuning to inaczej modyfikacja elektroniki silnika i podnoszenie mocy. Jeśli zdecydujemy się na ingerencję w seryjne oprogramowanie silnika, naprawdę osiągniemy spektakularne efekty. Ważne, aby był to profesjonalny tuning elektroniki sterującej. Wtedy możemy liczyć na odpowiednią zmianę parametrów technicznych. Na tego rodzaju zmiany decydują się zarówno właściciele prywatnych samochodów, jak i flotowych aut. Warto zastanowić się nad tym, czy występuje ryzyko uszkodzenia silnika oraz czy gwarancja nadal ma rację bytu po wykonaniu takiego tuningu.
Spis treści
Czym jest ten proces?
Chiptuning to proces, o którym wiele osób z pewnością słyszało, jednak niewiele wie, na czym polega. Warto cofnąć się do przeszłości. Niegdyś w prostych komputerach, które sterowały silnikiem, wystarczyło wymienić jedną kostkę ze zmienionym programem w układzie scalonym. To właśnie ona dodawała mocy napędowej. Obecnie jest to znacznie bardziej skomplikowane.
We współczesnych autach takich marek jak, np. Audi, BMW, Opel, Skoda, Mercedes, Volvo, Citroen, Fiat, Honda, KIA, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Peugeot, Porsche, Volkswagen, Renault, Smart, Subaru, Toyota, ingerencja, której celem jest zmiana parametrów technicznych w komputerze, wymaga specjalistycznej wiedzy. Niezbędne będzie także doskonałe wyposażenie zaplecza technicznego.
Jakie auto można poddać tuningowi?
Warto na wstępie zaznaczyć, że nie każdy samochód nadaje się do chiptuningu. Nie ma tu znaczenia rodzaj jednostki. Zarówno wolnossące, jak i doładowane motory, które są wyposażone w elektronikę sterującą zasilaniem paliwa oraz zapłonem, można z powodzeniem poddać tuningowi. Do przeróbek nadają się także silniki zasilane olejem napędowym i benzyną.
Chiptuningu nie można dokonać w starszych samochodach, w których silnik ma inne sterowanie mechaniczne. Aby możliwe było dokonanie przeróbek samochodu, musi być on sprawny techniczne. Profesjonalne warsztaty przeprowadzą chip tuning, o ile kontrola diagnostyczna zakończy się pomyślnie.
Ukryte rezerwy mocy
Polepszanie mocy i momentu obrotowego nie musi być związane z ingerencją w mechanikę. Bardzo często wystarczy jedynie odpowiednio przemyślana modyfikacja programu sterującego. Jeśli chodzi o seryjne oprogramowanie samochodu, moce generowane przez silniki nie są wyżyłowane. Oznacza to, że mają pewien zakres rezerw w zależności od pojemności silnika oraz jego oprzyrządowania.
Jest to zabezpieczenie, które nakładają producenci na wypadek serwisowania samochodu czy jego niewłaściwego użytkowania. Ograniczenie mocy to także łatwiejsze dotrzymanie norm emisji spalin.
Dla kogo są przeróbki aut?
Nazwa tego rodzaju tuningu samochodowego pochodzi od słowa chip, które oznacza układ scalony. Nie są to zabiegi dla każdego. Na przeróbki powinny decydować się osoby świadome, które przestrzegają prawidłowego użytkowania samochodu, pilnują terminów wymian olejów, na bieżąco dbają o kondycję silnika.
Osoby, które zlecają tuningowanie samochodów, wiedzą, jak użytkować swoje auta. Optymalizują silniki pod kątem indywidualnych potrzeb, ale robią to świadomie. Wysokie osiągi wpływają także na podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania.
Bezpieczne tuningowanie
Modyfikowanie elektroniki bez wątpienia jest skomplikowaną sprawą. Specjaliści nieustająco się uczą i rozwijają, zgłębiając wiedzę dotyczącą specyfiki pracy silników. Do najważniejszych elementów należy ciągłe poznawanie charakterystyki pracy sterownika nowych silników oraz pozyskiwanie wiedzy.
Nie ulega wątpliwości, że pisanie programu wymaga przede wszystkim testów i cierpliwości. Jednak prawidłowo wykonany program może dać niesamowity efekt końcowy.
Profesjonalne modyfikacje
Profesjonalny tuning samochodowy wykonywany jest przy zachowaniu zdrowego rozsądku, dlatego nie powoduje szkód. Źródłem problemów z silnikiem mogą być modyfikacje wykonywane przez amatorów. Źle wykonany program to znacznie więcej szkód niż pożytku. Trzeba przede wszystkim mieć wyczucie, by wiedzieć, w których samochodach i w jakim stopniu możliwe jest dokonanie modyfikacji.
Podstawą jest dobry sprzęt komputerowy, oprogramowanie do edytowania map bitowych, programator, który obsługuje protokoły sterujące skrzynią biegów i silnikiem. Na etapie tworzenia programów bardzo dobrym rozwiązaniem jest hamownia silnikowa.
Zużycie paliwa
Chiptuning przede wszystkim polega na osiąganiu większej prędkości maksymalnej oraz lepszych przyspieszeń. Ma także wiele innych zastosowań. Poszerzają się ramy spalania, więc – o ile jeździmy spokojnie, korzystając z nadwyżki momentu obrotowego – zużywamy mniej paliwa.
To właśnie z nadwyżki wzięła się opinia, iż tuningowane samochody mogą być oszczędniejsze. Jest w tym sporo prawdy, jednak nie każde auto może być bardzo oszczędne. Chodzi tutaj o styl jazdy i rodzaj zastosowanego programu.
Okresowe przeglądy
Jeśli przeróbki zostały wykonane dobrze i rozsądnie, nie muszą mieć żadnego wpływu na pogorszenie parametrów emisji spalin. Wystarczy trzymać się odpowiednich norm.
Nawet poważnie zmodyfikowane auto, lecz takie, które posiada wymieniony katalizator o zmiennym przepływie, nie będzie w stanie wygenerować przekroczenia emisji, a co za tym idzie, oblać przeglądu okresowego.
Modyfikacje z głową
Jeśli zamierzamy dokonać przeróbek w samochodzie, należy robić to wyłącznie u profesjonalisty. Działania na własną rękę lub zdecydowanie się na ofertę amatora, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej i nie tylko.
Modyfikacje są dozwolone i z pewnością mogą przyczynić się do poprawy osiągów, jednak zachowajmy przy nich zdrowy rozsądek i zdajmy się na opinię fachowca. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że nasz pojazd jest bezpieczny i zapewni nam komfortową jazdę.
Bardzo dobry artykuł. Oszczędność paliwa to nie tylko kwestia przeróbek, ale też stylu jazdy. Chiptuning to fajna sprawa, pod warunkiem, że robimy to z głową i u profesjonalistów.